Το φιάσκο της μη ένταξης του οδικού άξονα Ιωάννινα-Καλπάκι-Κακαβιά στο Ταμείο Ανάκαμψης χρεώνεται κατά το ήμισυ τουλάχιστον και χαρακτηρίζει απόλυτα, την αναποτελεσματικότητα της διοίκησης της Περιφέρειας Ηπείρου, στα μεγάλα θέματα για τον τόπο. Ο Περιφερειάρχης Ηπείρου είναι αποτελεσματικότατος όπως του αναγνωρίζουν γνωστοί και μη, στα πολλά μικρά (δρόμους, αποκαταστάσεις κτλ.) που θα έκαναν έναν Δήμαρχο απόλυτα πετυχημένο. Αυτά ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν είναι αρκετά για έναν επαρκή… “μικρό Πρωθυπουργό” για να θυμηθούμε το Γ. Παπανδρέου πως χαρακτήριζε τους αιρετούς Περιφερειάρχες, όταν θεσμοθετούσε τον αιρετό δεύτερο βαθμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στο επίπεδο των ως τότε κρατικών Περιφερειών.
Ενόψει του σημερινού απολογισμού έργου της παρούσας Περιφερειακής Αρχής, είναι χρήσιμο να θυμηθούμε πόσο εγωιστικά, ερασιτεχνικά και μικροπολιτικά χειρίστηκε το θέμα της ολοκλήρωσης της Ιόνιας Οδού μέχρι τα σύνορα, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου, στην προσπάθειά του να λειτουργήσει ως πολιτικός “κυματοθραύστης” για την κυβέρνηση της ΝΔ. Γιατί για παράδειγμα, δεν είχε την ιδέα να αναλάβει η Περιφέρεια την ωρίμανση και υλοποίηση του δρόμου, ζητώντας το από την κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, όταν φαίνονταν πως το συγκεκριμένο έργο δεν απασχόλησε ποτέ ουσιαστικά τον πρώην Υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη;
Μισό χρόνο μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, η κυβέρνηση της ΝΔ που ανέλαβε ως προεκλογική δέσμευση υψηλής προτεραιότητας το δρόμο Γιάννενα – Κακαβιά, έδειξε να πελαγοδρομεί και να κρατά κρυφή την ατζέντα της για το συγκεκριμένο έργο. Η κουβέντα για το κουτσούρεμα του δρόμου προέκυψε εντελώς ξαφνικά από μια απάντηση σε ερώτηση του βουλευτή Γιώργου Αμυρά, τον Ιανουάριο του 2020. Στα τέλη του ίδιου μήνα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση φορέων του Νομού με τον Υπουργό Υποδομών στο γραφείο του Προέδρου της Βουλής, με φτωχά αποτελέσματα. Λίγες μέρες αργότερα ο Περιφερειάρχης Ηπείρου άρχισε να μιλά για “μέτωπα” για τη διεκδίκηση χρηματοδότησης του έργου, ωστόσο σύντομα τα ξέχασε και άρχισε μια προσωπική πολιτική για το θέμα, σε συνεννόηση προφανώς με το Υπουργείο Υποδομών, για να καταλήξει εν αγνοία όλων, να πάρει πάνω του την ωρίμανση και υλοποίηση του έργου, λίγους μήνες αργότερα. Τότε, δεν μιλούσε κανείς για Ταμείο Ανάκαμψης…
Αυτό ακούστηκε για πρώτη φορά το χειμώνα του 2020, πέντε μήνες μετά την ανάληψη της αρμοδιότητας του έργου, ως μη όφειλε, από την Περιφέρεια Ηπείρου. Ένας διευρωπαϊκός οδικός άξονας, όπως εκείνοι στην υπόλοιπη Ήπειρο για τους οποίους ο Περιφερειάρχης λέει πως δεν είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας, έγινε υπόθεση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης! Κανείς άλλος δεν το επιχείρησε αυτό, παρά μόνο ο Αλ. Καχριμάνης…
Το… θαύμα του Ταμείου Ανάκαμψης δεν κράτησε για πολύ. Οι απαντήσεις της κυβέρνησης για τους λόγους που δεν επέτρεψαν την ένταξη του έργου Ιωάννινα-Κακαβιά στο Ταμείο Ανάκαμψης, δεν είναι πειστικοί. Πώς είναι δυνατόν να χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης ένας διαπεριφερειακός δρόμος όπως ο Ε65, στο ένα τρίτο του… και ένας τοπικός δρόμος όπως ο ΒΟΑΚ της Κρήτης και να μη χωρά ένας διευρωπαϊκός οδικός άξονας;
Οι εναλλακτικές δεν είναι πολλές, το “φιάσκο” όμως που φέρνει την υπογραφή των Καχριμάνη-Καραμανλή-Μητσοτάκη πρέπει να διασωθεί με την υπόσχεση της ένταξης του έργου στο επόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027, αν δεν υπάρχει η δυνατότητα εξασφάλισης μη διατεθειμένων πόρων από το τρέχον ΕΣΠΑ.
Και η πολιτική πίεση που οφείλει να ασκηθεί στους τρεις προαναφερθέντες, πρέπει να έχει ως αφετηρία Δήμους, Επιμελητήρια, Ενώσεις επαγγελματιών από όλη την Ήπειρο. Το χρωστούν στην Ήπειρο όλοι τους…
Παναγιώτης Μπούρχας