Γιάννενα – Κακαβιά: Εκ Πελοποννήσου βοήθεια…

Γιάννενα – Κακαβιά: Εκ Πελοποννήσου βοήθεια…

Με τη φωνή της Ηπείρου έρχεται να ενώσει τη δική του, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας ζητώντας την ένταξη του δρόμου Ιωάννινα – Κακαβιά στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Ακριβέστερα, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου αναβιώνει τη σύλληψη του λεγόμενου Δυτικού Οδικού Άξονα, ιδέα στην οποία είχε στηριχθεί η Ιόνια Οδός πριν από πολλά χρόνια, επί Υπουργίας Σουφλιά στο ΠΕΧΩΔΕ, όταν μελετήθηκαν και ξεκίνησαν οι «Δρόμοι Ανάπτυξης» όπως ονομάζονταν, τότε το πακέτο των δρόμων της Ιόνιας, του Ε65 κτλ. Ο Δυτικός Οδικός Άξονας ήταν ο δρόμος Καλαμάτα – Κακαβιά αλλά στην πορεία η Ιόνια Οδός αποσπάστηκε από αυτό το σχέδιο και κανείς δε μίλησε έκτοτε για την οδική κάλυψη όλης της ηπειρωτικής Δυτικής Ελλάδας, από το νοτιότερο ως το βορειότερο άκρο της. 

Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου λοιπόν, ζητά την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Κακαβιά – Καλαμάτα μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, προς τον οποίον απέστειλε σχετική επιστολή.

Ειδικότερα, ο Περιφερειάρχης στην εν λόγω επιστολή του σημειώνει τα παρακάτω:

“Αξιότιμε κύριε υπουργέ,

Η εκταμίευση πιστώσεων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης δίνει τη δυνατότητα υλοποίησης ενός διεθνούς οδικού άξονα που θα διασυνδέει τις έξι (6) χώρες της Αδριατικής και του Ιονίου (Ιταλία, Κροατία, Βοσνία — Ερζεγοβίνη, Αλβανία, Ελλάδα), ξεκινώντας από την ΤΕΡΓΕΣΤΗ και καταλήγοντας στην ΚΑΛΑΜΑΤΑ.

Ο εν λόγω δυτικός οδικός άξονας, “Ιόνια Οδός” όσον αφορά στην Ελλάδα, αναφέρεται επανειλημμένα στα εγκεκριμένα γενικά πλαίσια του χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης (ΓΠΧΣΑΑ), από τις – διαφορετικής σύνθεσης εκάστοτε – ολομέλειες του Ελληνικού Κοινοβουλίου, τουλάχιστον από το 2008 και εντεύθεν.

Με χαρακτηριστική καθυστέρηση έχουμε, εν έτει 2020, ένα μεγάλο τμήμα του εν λόγω άξονα κατασκευασμένο, από το Ρίο Πατρών μέχρι τα Ιωάννινα. Όμως, εκκρεμούν δύο εξ ίσου σημαντικά τμήματα. Το ένα από τα Ιωάννινα μέχρι τα ελληνο-αλβανικά σύνορα στην “Κακαβιά” και βεβαίως το “πολύπαθο” τμήμα του δυτικού άξονα στην δυτική Πελοπόννησο, από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα, όπου ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος θα διασυνδεθεί με τον αυτοκινητόδρομο “Καλαμάτα — Τρίπολη — Κόρινθος”.

Στο εγκεκριμένο χωροταξικό του 2008 (ΓΠΧΣΑΑ) η Καλαμάτα αναφέρεται ρητώς ως “απόληξη του δυτικού άξονα της χώρας”, όπως επισημαίνεται και στην έκθεση που συνέταξε τον Ιούλιο του ίδιου χρόνου το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού:

“Ο αυτοκινητόδρομος Δυτικής Ελλάδας (Ιόνια οδός), στην πλήρη ανάπτυξή του θα έχει συνολικό μήκος 383 km με αφετηρία τα Ιωάννινα και απόληξη την Καλαμάτα. Το τμήμα που αναφέρεται ως «Βόρεια Ιόνια Οδός» έχει μήκος περίπου 196 χλμ. από Ιωάννινα έως Αντίρριο (ανισόπεδος κόμβος με Εγνατία Οδό). Από αυτό το τμήμα έχουν κατασκευαστεί τα 196 km. Η κατασκευή του νότιου τμήματος της Ιόνιας οδού δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.

Στο σύνολό του ο αυτοκινητόδρομος διατρέχει τρεις Περιφέρειες, από βορρά προς νότο, την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο, και θα συνδέει τις πόλεις Ιωάννινα, Αγρίνιο, Πάτρα και Καλαμάτα”.

Έκτοτε, όπως ήδη προαναφέρθηκε, ολοκληρώθηκε -μετά από σημαντικές καθυστερήσεις- το τμήμα από το Αντίρριο ως τα Ιωάννινα. Κατά τα λοιπά, όσον αφορά στην Πελοπόννησο, η πιο πάνω έκθεση, παρά την παρέλευση 12 και πλέον χρόνων από την εκπόνησή της δεν έχει υλοποιηθεί στο σύνολο της.

Ας σημειωθεί ότι η στρατηγική της ελληνικής πολιτείας για το ΕΣΠΑ 2007 — 2013, όσον αφορά στις μεταφορές μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» – προέβλεπε, συνέχιση της υλοποίησης της Ιόνιας οδού, α) “στο τμήμα Αντίρριο — Ιωάννινα, μέσω σύμβασης παραχώρησης” και β) “στο τμήμα Πάτρα — Τσακώνα, μέσω της σύμβασης παραχώρησης «Κόρινθος — Πάτρα — Πύργος — Τσακώνα»”.

Διαπιστώνεται, όμως, ότι, ενώ το πρώτο μέρος του σχεδιασμού υλοποιήθηκε, (Αντίρριο — Γιάννενα), το δεύτερο τμήμα του Πάτρα — Τσακώνα καθυστερεί, με όλες τις θλιβερές συνέπειες, για την ανθρώπινη ζωή, την ποιότητα, την οικονομία και την ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδος.

Επομένως – και με δεδομένη την κινητικότητα που ήδη αναπτύσσεται από φορείς της Ηπείρου για την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. του τμήματος “Ιωάννινα — Κακαβιά” της “Ιόνιας Οδού”- θα πρέπει να εξεταστεί αμέσως και η δυνατότητα να συνδράμει η πολιτεία με το εν λόγω χρηματοδοτικό “εργαλείο” και το νότιο τμήμα του εν λόγω οδικού άξονα, από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα.

Ιδιαίτερα για το τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα, πρέπει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις κατασκευής του, καθώς -παρά τις όποιες καθυστερήσεις και παλινωδίες- στο τμήμα Πάτρα — Πύργος διαφαίνεται κινητικότητα και σοβαρή ελπίδα έναρξης εργασιών.

Συμπερασματικά, θεωρούμε ότι η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί σημαντική ευκαιρία, όχι μόνο για την ολοκλήρωση του Δυτικού οδικού άξονα Κακαβιά — Καλαμάτα αλλά και της έναρξης ουσιαστικής συνεργασίας με τις όμορες χώρες της Αδριατικής για τη κατασκευή διευρωπαϊκού άξονα, που θα διατρέγει τις έξι (6) χώρες και θα φθάνει μέχρι την Τεργέστη όπου θα διασυνδέεται με τα μεγάλα ευρωπαϊκά — οδικά δίκτυα».

 

Tα νεότερα

Θυμίζουμε πάντως εδώ πως παρουσιάζοντας το προσχέδιο της ελληνικής πρότασης για το Ταμείο Ανάκαμψης που έστειλε στην Κομισιόν την περασμένη εβδομάδα, η ελληνική κυβέρνηση ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης δεν αναφέρθηκε στο δρόμο Ιωάννινα – Κακαβιά, παρ’ ότι προφορικές διαβεβαιώσεις του γενικού γραμματέα Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δ. Σκάλκου στον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων προ ημερών (εδώ) αλλά και δημοσιεύματα εκπορευόμενα από την Περιφέρεια Ηπείρου το ίδιο διάστημα, μιλούσαν για βέβαιη ένταξη του πολύπαθου έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Με πληροφορίες από το ypodomes.com

Show Buttons
Hide Buttons