ΔΗΓΜΑΤΑ 21/11/2020 – Ιστορίες σκουπιδιών…

ΔΗΓΜΑΤΑ 21/11/2020 – Ιστορίες σκουπιδιών…

Εδώ και χρόνια λέω πως οι επόμενες μεγάλες μάχες στην Ήπειρο, θα δοθούν για τα σκουπίδια… Και η πραγματικότητα με επιβεβαιώνει

Τα όσα συμβαίνουν τις τελευταίες εβδομάδες με το διαγωνισμό για το έργο διαχείρισης των οκτώ σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων της Ηπείρου και της λειτουργίας του λεγόμενου συστήματος ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων, είναι ένας τέτοιος προάγγελος μαχών, ακόμα και μεγαλύτερων, που έρχονται, αν δεν δίνονται ήδη…

 

Το κάνω λιανά

Για να εκλαϊκεύσω όσο μπορώ για τους αμύητους αναγνώστες, την ιστορία που έχει τεράστια σημασία για όλους μας, μιας και αφορά τις τσέπες μας –  αλλά που αναπόφευκτα περνά σε δεύτερη μοίρα και λόγω του κορωνοϊού και γιατί δε γίνονται εύκολα αντιληπτά ορισμένα δεδομένα από τους περισσότερους πολίτες που έχουν στο μυαλό τους τα δικά τους προβλήματα – θα ξεκινήσω λέγοντας ότι το αντικείμενο αυτού του διαγωνισμού που έχει διχάσει την πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ήπειρο αφορά ουσιαστικά το ένα μέρος από το συνολικό κόστος της διαχείρισης των απορριμμάτων που μέσω των ανταποδοτικών τελών, πληρώνει το κάθε νοικοκυριό. Το μεγαλύτερο κομμάτι αυτού του κόστους είναι τα ας πούμε 40 ευρώ ανά τόνος σκουπιδιών που πηγαίνουν στο εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων του Ελευθεροχωρίου και το οποίο κόστος το πληρώνει ο κάθε Δήμος ανάλογα με την ποσότητα σκουπιδιών που παράγει.

Ο διαγωνισμός της διαχείρισης αφορά α) τη διαδικασία της μεταφοράς των σκουπιδιών από τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) όπου υποχρεούνται να πάνε τα σκουπίδια τους οι Δήμοι, προς το εργοστάσιο. Ο Δήμος Κόνιτσας φερ’ ειπείν, ο Δήμος Μετσόβου ή ο Δήμος Γεωργίου Καραϊσκάκη που είναι από τους απομακρυσμένους Δήμους σε σχέση με το εργοστάσιο, δεν θα πηγαίνουν τα σκουπίδια τους απευθείας στο εργοστάσιο, γιατί αυτό σημαίνει τεράστιο κόστος μεταφοράς και δεν επιτρέπεται επιπλέον να κινούνται στο εθνικό οδικό δίκτυο τα απορριμματοφόρα ενός Δήμου – κάτι που συμβαίνει ουσιαστικά παράνομα σήμερα ή σωστότερα με την ανοχή της πολιτείας – αλλά αντίστοιχα στους ΣΜΑ Πωγωνίου, Μετσόβου και Γ. Καραϊσκάκη. 

Ο ανάδοχος του διαγωνισμού μας λοιπόν, θα παίρνει τα σκουπίδια από τους ΣΜΑ και τα πηγαίνει στο εργοστάσιο. β) Μετά την επεξεργασία των απορριμμάτων στο εργοστάσιο, ο ανάδοχος θα παίρνει το υπόλειμμα και θα το μοιράζει αναλογικά με τον όγκο των σκουπιδιών τους, για κάθε μια από τις τρεις διαχειριστικές ενότητες, στον καθέναν από τους τρεις Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων ή Υπολειμμάτων (οι ΧΥΤΑ έχουν μετατραπεί σε ΧΥΤΥ).

 

Τα δύο δεδομένα

Αυτή λοιπόν τη δουλειά, η Περιφέρεια Ηπείρου την είχε κοστολογήσει με μια μεγάλη μελέτη της, πριν από λίγα χρόνια στα 23 περίπου ευρώ ανά τόνο και ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) με τη μελέτη που έκανε η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αρταίων την έριξε στα 18,57 ευρώ τον τόνο.

Κι έχουμε τα εξής δεδομένα: 1. Δήμοι όπως της Πρέβεζας, της Πάργας, της Ηγουμενίτσας, των Φιλιατών κτλ. πληρώνουν κοντά 100 ευρώ τον τόνο σήμερα για τη διαχείριση των σκουπιδιών τους, επειδή το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων – δηλαδή η ακολουθία ΣΜΑ – εργοστάσιο – ΧΥΤΥ – δεν έχει τεθεί σε λειτουργία ακόμα. Εδώ υπάρχει η ευθύνη της Περιφέρειας Ηπείρου που δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει και τους οκτώ ΣΜΑ, αφού υπολείπεται ο ΣΜΑ Γ. Καραϊσκάκη που θα χρειαστεί ακόμα ένα χρόνο (!) για να τελειώσει, όπως ειπώθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του ΦΟΔΣΑ (για τις ευθύνες Καχριμάνη θα μιλήσει κανείς Δήμαρχος ή θα συνεχίσουν να κάθονται όλοι σούζα στον «Περιφερειάρχη μας»;)… Άρα οι Δήμοι αυτοί πιέζονται αφόρητα να λειτουργήσει το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης για να πληρώνουν λιγότερα για τα σκουπίδια τους. Παρεμπιπτόντως, η ΠΕ Άρτας εξακολουθεί να θάβει στο ΧΥΤΑ τα σκουπίδια της και να πληρώνουν διπλό λογαριασμό για το εργοστάσιο στο οποίο δεν πηγαίνουν τα σκουπίδια τους, οι εκεί Δήμοι…

Το δεδομένο νο2. είναι η… επανάσταση που σάλπισαν οι Δήμοι Ιωαννιτών και Ζίτσας, με την ιδέα να επανασυστήσουν το Νομαρχιακό ΦΟΔΣΑ που ξεκίνησε από μια νομοθετική πρόβλεψη, με φωτογραφική πρόθεση για την Περιφέρεια Κρήτης, όπου θα λειτουργούν περισσότερα του ενός εργοστάσια. Όπως έχω γράψει τελευταία πολλές φορές, αν οι Δήμοι Ιωαννιτών και Ζίτσας το μπορούν, ας κατασκευάσουν το δικό τους εργοστάσιο και ας κάνουν μόνοι τους τη διαχείριση. Είναι όμως αυτό εφικτό;       

 

Τι έγινε χθες

Κι έρχομαι στη χθεσινή συνεδρίαση του ΦΟΔΣΑ Ηπείρου, όπου διαμορφώθηκε το εξής σκηνικό: από τη μια οι έξι Δήμοι της ΠΕ Ιωαννίνων, πλην Ιωαννιτών και Ζίτσας, μαζί με τους δύο εκπροσώπους από την πλειοψηφία του Δήμου Πρέβεζας και από την άλλη οι εκπρόσωποι των εννέα άλλων Δήμων της Ηπείρου, από τις ΠΕ Άρτας, Πρέβεζας και Θεσπρωτίας (οφείλω να εξάρω εδώ τη στάση των τριών Δημάρχων που «διόρθωσαν» την προηγούμενη στάση τους, Σεντελέ, Καψάλη και Σουκουβέλο, καθώς και τη σταθερή άποψη για το θέμα των Δημάρχων Κόνιτσας και Μετσόβου). Σχηματικά, θα μπορούσα να πω πως η χθεσινή συνεδρίαση προσωποποιήθηκε από τη μια στον πρόεδρο της ΠΕΔ και Δήμαρχο Δωδώνης, Χρήστο Ντακαλέτση και από την άλλη στον πρόεδρο του ΦΟΔΣΑ και Δήμαρχο Ζηρού, Νίκο Καλαντζή. 

Προσέξτε όμως: σε αντίθεση με τη συνεδρίαση του ΦΟΔΣΑ της περασμένης Δευτέρας, το διακύβευμα δεν ήταν χθες, η διάλυση ή μη του Περιφερειακού ΦΟΔΣΑ… Αυτό εξακολουθεί να απασχολεί πλέον μόνο τους Δήμους Ιωαννιτών και Ζίτσας που δείχνουν να βρίσκονται στο δικό τους παράλληλο σύμπαν…

Χθες το διακύβευμα ήταν άλλο και δη το πολύ ουσιαστικό: προτείνεται μια μελέτη που το κόστος της φτάνει τα 30 εκατ. ευρώ για τη διαχείριση των ΣΜΑ και τη λειτουργία του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης των σκουπιδιών, η οποία μελέτη θα δεσμεύσει τους Δήμους της Ηπείρου για 10 χρόνια (ή έστω για 7 συν 3 με προαίρεση). Αυτή την έρμη τη μελέτη λοιπόν, των 51 ακριβώς σελίδων Α4, ελάχιστα από τα 31 μέλη του ΔΣ του ΦΟΔΣΑ Ηπείρου δε διάβασαν και πήγαν να εγκρίνουν ένα διαγωνισμό 30 εκατ. ευρώ.

Οι Δήμοι Ιωαννιτών και Ζίτσας έστειλαν χθες δυο ακόμα επιστολές (εδώ και εδώ) και εισέπραξαν την ειρωνεία πολλών Δημάρχων, δικαιολογημένα. 

Ο μόνος που εμφανίστηκε όλες αυτές τις μέρες που συζητιούνται διάφορα μεταξύ των αιρετών για τη μελέτη, να ασχολείται ουσιαστικά μαζί της ήταν ο Δήμαρχος Δωδώνης και πρόεδρος της ΠΕΔ που ανέλαβε μάλιστα να παίξει και διαμεσολαβητικό ρόλο ώστε να πέσουν οι τόνοι και κυρίως, να βελτιωθεί η μελέτη προς όφελος των Ηπειρωτών.

Χθες εμφανίστηκε με πολύ συγκεκριμένες απόψεις για βασικά σημεία της μελέτης που όπως είπε, νοθεύουν τον ανταγωνισμό. Ο ίδιος δε χρησιμοποίησε τη λέξη «φωτογραφικός» για το διαγωνισμό και τη μελέτη αλλά η κουβέντα πήγε εκεί, όταν μίλησε για τα κριτήρια αξιολόγησης των φακέλων που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι, από τα οποία φαίνεται πως δεν βαρύνει η μεγαλύτερη έκπτωση αλλά μια εντελώς υποκειμενική αξιολόγηση των τεχνικών χαρακτηριστικών που θα γίνει από την Επιτροπή του διαγωνισμού. 

Είναι αλήθεια πως η αναφορά αυτή του Χρ. Ντακαλέτση βραχυκύκλωσε τον πρόεδρο του ΦΟΔΣΑ και κόμπλαρε την Διευθύντρια των Τεχνικών Υπηρεσιών της Άρτας που υπογράφει τη μελέτη. Κι ενώ στην αρχή έλεγαν πως η βαρύτητα τεχνικών χαρακτηριστικών και οικονομικής προσφοράς είναι 70-30 ακατέβατα, γιατί το προβλέπει ο νόμος… στη συνέχεια η Διευθύντρια είπε πως έκανε λάθος και πως το 70-30 είναι θέμα πολιτικής απόφασης άρα αλλάζει… Ο πολιτικός της προϊστάμενος Χρ. Τσιρογιάννης δεν κατάλαβε μάλλον για τι μιλούσαν και πρότεινε το 70-30 να γίνει 80-20 (!) ακόμα χειρότερα δηλαδή, αλλά ευτυχώς μετά το διόρθωσε. Στο τέλος και μετά από πολύ κουβέντα, συμφώνησαν στο 50-50 αλλά όλα αυτά όπως καταλαβαίνετε είναι εντελώς φαιδρά… όταν μιλάμε για την δική μας τσέπη και για 30 εκατ. ευρώ. Η απόφαση του ΔΣ είναι προφανώς στον αέρα, γιατί πρέπει να αλλάξουν όλα στη μελέτη, εφόσον άλλαξε η βασική παραδοχή για τον τρόπο αξιολόγησης των προσφορών.

 

Το ερώτημα 

Ανακεφαλαιώνω: οι έξι Δήμαρχοι των Ιωαννίνων και οι δύο Πρεβεζιάνοι υποστήριξαν την ανάγκη να γίνει ενδελεχέστερη δουλειά για την εκπόνηση της μελέτης και το βάρος αυτής της ιστορίας να μη σηκώνει στις πλάτες του πια, μόνο ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ. Εφόσον ο διαγωνισμός θα κρατήσει περίπου ένα χρόνο, δεν είναι δυνατόν υπό την πρόσκαιρη πίεση των απομακρυσμένων Δήμων της Ηπείρου, να γίνεται στο πόδι και άρπα κόλλα. Η θέση και στάση των 8 μειοψηφισάντων χθες, είναι ειλικρινής και σοβαρή.

Από την άλλη, δε γίνεται αντιληπτό το μένος ορισμένων Δημάρχων να γίνουν όπως όπως τα πράγματα. Ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας ας πούμε, καλό είναι να ρίξει τους τόνους. Ο Δήμαρχος Αρταίων επίσης, δε μπορεί να λαϊκίζει, ζητώντας τον οίκτο των άλλων για την Τεχνική του Υπηρεσία, επειδή οι άνθρωποι δουλεύουν πολύ… Δεν αμφιβάλω γι’ αυτό αλλά απαιτείται σοβαρότητα από όλους. 

Όπως επίσης και από εκείνους που χθες ψήφισαν και έφυγαν… Πριν την ολοκλήρωση της συζήτησης και πριν ακόμα ακουστούν οι αναφορές Ντακαλέτση για το διαγωνισμό και τη μελέτη, τρία μέλη του ΦΟΔΣΑ είπαν «εμείς λέμε ναι στη μελέτη» και την έκαναν… Για τόση σοβαρότητα μιλάμε… Αλλά μήπως τελικά καταψήφισαν την πρόταση του προέδρου τους, αφού η τελική πρόταση Καλαντζή για το 50-50 ήταν διαφορετική από την αρχική εισήγηση για το 70-30; Τι ψήφισαν οι τρεις; Γνωρίζουν; 

Ο δε πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, στον οποίο έχω ασκήσει κριτική για την απλοϊκή του προσέγγιση σε σοβαρά θέματα (διαβάστε εδώ), οφείλει να κατανοήσει την κρισιμότητα των θεμάτων που χειρίζεται και να συνειδητοποιήσει ότι ακόμα και αν κάποιοι Δήμαρχοι της Ηπείρου τον στηρίζουν επειδή το γουστάρουν… ή ακόμα και αν τα μέλη του ΦΟΔΣΑ πάνε αδιάβαστα στις συνεδριάσεις για να ψηφίσουν όπως ο Χρυσοχοΐδης το μνημόνιο… θα υπάρχουν κάποιοι λίγοι έστω αιρετοί που δε σηκώνουν μύγα στο σπαθί τους και θα υπάρχουμε επίσης και κάποιοι λίγοι δημοσιογράφοι που θα ερευνούμε εξονυχιστικά τα ζητήματα, όταν διακυβεύονται τόσο σοβαρά θέματα. 

 

Οι ευθύνες του Δήμου

Και για να έλθω και στο Δήμο Ιωαννιτών (ο Δήμος Ζίτσας είναι μια κατηγορία μόνος του, οπότε τον αφήνω στην άκρη…)…

Κατ’ αρχάς, υπάρχει μια ευθύνη των δύο τουλάχιστον μεγαλύτερων παρατάξεων της αντιπολίτευσης που δεν έχουν ακόμα ασχοληθεί με το θέμα, περιέργως. Γιατί οι Μπέγκας και Καλογιάννη δεν προκάλεσαν μέχρι σήμερα μια συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο, δεν εξέδωσαν μια γραμμή ανακοίνωσης (!) και επιτρέπουν στη δημοτική αρχή της πόλης να ανατρέπει σχεδιασμούς δεκαετίας, σε βάρος της λογικής; Επιτρέπουν στον Ελισάφ να καταντήσει το Δήμο… χωριό και να γίνεται περίγελος της Ηπείρου, στο όνομα της μείωσης των ανταποδοτικών τελών… 

Ποιο είναι σήμερα το επιχείρημα της δημοτικής αρχής προς τους δημότες των Ιωαννίνων μετά τη χθεσινή συνεδρίαση για τη «μάχη» από την οποία απουσίαζε; Ότι θα φτιάξει το δικό της ΦΟΔΣΑ και τα προβλήματά μας θα λυθούν; Ή ότι για τα αυξημένα τέλη που θα προκύψουν και μετά το χθεσινό αποτέλεσμα, φταίει ο Μπέγκας;

Δήμαρχε, σε προκαλώ να πάρεις πάνω σου το θέμα, σβήνοντας τα «εγκληματικά» λάθη που διαπράξατε ως τώρα και να καθίσετε στο ίδιο τραπέζι, γιατί τα σκουπίδια τα πληρώνουμε όλοι μας, αλλά δεν αποφασίζει γι’ αυτά μόνος του ο Καλαντζής. Είστε υποχρεωμένοι να είστε παρόντες εκεί και να ελέγχετε τον κάθε Καλαντζή.

 

Δυο έγγραφα

Η αλήθεια όμως, είναι ότι η δημοτική αρχή Ελισάφ, παρ’ ότι πριν από λίγους μήνες διαβουλεύτηκε με τον Καλαντζή για την τιμολογιακή πολιτική της τρέχουσας χρονιάς και άρα για τα τέλη απορριμμάτων του 2020, του έχει αρνηθεί τη συνεργασία! Προφανώς δε θέλει το Μπέγκα στα πόδια του…

Τον περασμένο Μάρτιο ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ ζήτησε από το Δήμο Ιωαννιτών υποστήριξη στις οικονομικές λειτουργίες του ΦΟΔΣΑ και σε τεχνικά θέματα, επειδή ο Φορέας δεν έχει οργανωθεί ακόμα με γραφεία και υπαλλήλους (εδώ το έγγραφο). Ο Δήμαρχος που γράφει άρθρα και άρθρα… απάντησε στον πρόεδρο του ΦΟΔΣΑ με δυόμιση γραμμές (!) ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα… (εδώ το έγγραφο). 

Ανταποκρίθηκαν και στηρίζουν το ΦΟΔΣΑ, ο Δήμος Αρταίων με την Τεχνική του Υπηρεσία και ο Δήμος Νικολάου Σκουφά με την Οικονομική του Υπηρεσία. Προφανώς αυτοί οι δύο Δήμοι έχουν περισσότερο προσωπικό από το Δήμο Ιωαννιτών…

Αστειεύομαι: απλά κι αυτό είναι ενδεικτικό του πόσο σοβαρά έχουν πάρει στο μεγαλύτερο Δήμο της Ηπείρου, το θέμα των απορριμμάτων.

Τη μασέλα φοράει και θα δαγκώνει και φέτος, ο Παναγιώτης Μπούρχας

Show Buttons
Hide Buttons