Θεογέφυρο: Για έργα χωρίς άδειες μιλά το Υπ. Πολιτισμού

Θεογέφυρο: Για έργα χωρίς άδειες μιλά το Υπ. Πολιτισμού

Το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάνθηκε απαντώντας στην ερώτηση του ανεξάρτητου βουλευτή Αχαΐας Νίκου Νικολόπουλου προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών (4050/215/5.3.2018 Ερώτηση και Α.Κ.Ε.με θέμα: «Διατάχθηκε έρευνα για τις καταστροφές του γεφυριού της Πλάκας και του αρχαιολογικού μνημείου Θεογέφυρο στην Ήπειρο;») – εδώ ολόκληρη η απάντηση – σε σχέση με τα θεωρούμενα αίτια της κατάρρευσης του Θεογέφυρου πως έφταιγε η φύση για την καταστροφή.

Ωστόσο, από την απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού προκύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία για την παρέμβαση της Περιφέρειας Ηπείρου το 2016, όσο όμως και για το παλιό έργο της τέως ΝΑ Ιωαννίνων, στη δεκαετία του ’90 που είχε ελλιπή αδειοδότηση. Δύο φορές δηλαδή, ο ανθρώπινος παράγοντας παρενέβη για να κάνει έργα αρδευτικά σε απόσταση αναπνοής από το Θεογέφυρο, χωρίς να έχει τις απαιτούμενες άδειες. Αντίθετα, αδειοδοτημένη ήταν η παρέμβαση της Υπηρεσίας Νεώτερων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Ηπείρου, Βορείου Ιονίου και Δυτικής Μακεδονίας, διαμόρφωσης και καθαρισμού του περιβάλλοντα χώρου στο Θεογέφυρο που εκτελέσθηκαν με αυτεπιστασία από το προσωπικό της υπηρεσίας, μετά από προηγούμενη συνεννόηση με την 8η ΕΒΑ.

Η απάντηση αυτή έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον και για την εξέλιξη της προανακριτικής έρευνας που διεξάγει αυτές τις μέρες ο Πταισματοδίκης Ιωαννίνων. Πρέπει σίγουρα η απάντηση να τεθεί σε γνώση του για να την εκτιμήσει, αναζητώντας υπηρεσιακές ευθύνες για την καταστροφή.

 

Χωρίς πλήρεις άδειες το πρώτο, χωρίς καθόλου άδειες το δεύτερο

Δύο έργα, εκτελέστηκαν κοντά στο Θεογέφυρο, αντίστοιχα το 1997 από την τέως ΝΑ Ιωαννίνων και το 2016 από την Περιφέρεια Ηπείρου, με απευθείας ανάθεση.

Για το πρώτο έργο, τη χωροθέτηση του αρδευτικού έργου στην περιοχή κοινότητας Λιθίνου, το Υπουργείο αποφαίνεται σε αντίθεση με ό,τι υποστήριξε την περασμένη Παρασκευή ο Περιφερειάρχης – εδώ – ότι υπάρχει μεν απόφαση προέγκρισης από την Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού (ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β1/Φ33/ΜΝΗΜ/40485/1289/21.8.1997), σύμφωνα με την οποία όμως, θα έπρεπε να είχε υποβληθεί από τη Διεύθυνση εγγείων βελτιώσεων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων, τελική μελέτη για έγκριση από την Υπηρεσία, στην οποία να εναρμονίζεται ο όρος να καταργηθεί η τσιμεντένια υδατογέφυρα, η οποία περνά επάνω από το Θεογέφυρο και να αντικατασταθεί από κλειστό αγωγό, ο οποίος να περνά χαμηλά, χωρίς να είναι ορατός από τον ύστερο βυζαντινό ναό του Αγίου Νικολάου. «Η Υπηρεσία ζήτησε από τη Διεύθυνση εγγείων βελτιώσεων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων με το υπ. αρ. 3738/17.8.1999 έγγραφό της, πρόταση και σχέδιο αντικατάστασης της τσιμεντένιας υδατογέφυρας, στοιχεία τα οποία δεν έχουν κατατεθεί. Γίνεται κατανοητό ότι η Υπηρεσία δεν ενημερώθηκε έως τώρα για τις εργασίες τοποθέτησης σωλήνα στο κατάστρωμα του Θεογέφυρου» λέει το Υπουργείο Πολιτισμού για τον πορτοκαλί σωλήνα που φάνηκε στα πρανή του πεσμένου γεφυριού, όταν αυτό κατέρρευσε.

Σε ό,τι αφορά τώρα, τις εργασίες που πραγματοποιήθηκαν το 2016, από την Περιφέρεια Ηπείρου, το Υπουργείο Πολιτισμού επαναλαμβάνει το ήδη γνωστό, ότι δηλαδή, «η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων δεν ήταν ενήμερη και ούτε ζητήθηκε σχετική άδεια για εργασίες αποκατάστασης της κατολίσθησης του δρόμου σε κοντινή απόσταση από το Θεογέφυρο». Για την παράλειψη αυτή, απέφυγε επιμελώς να τοποθετηθεί ο Περιφερειάρχης, στη συνέντευξη της περασμένης Παρασκευής – δείτε εδώ.

Τα σημεία της απάντησης που αναφέρονται στις παραλείψεις

 

Τα αίτια της κατάρρευσης

Όσον αφορά τώρα, τα κατά το Υπουργείο Πολιτισμού αίτια της κατάρρευσης του Θεογέφυρου, το Υπουργείο Πολιτισμού υποστηρίζει τα εξής:

α) Τα φυσικά αίτια με την αυτοφυή βλάστηση που διάβρωσε το σώμα της γέφυρας με το ριζικό της σύστημα και οι καιρικές και ακραίες κλιματικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή κατά την διάρκεια της χειμερινής περιόδου όπως παγετός, διάβρωση από τα όμβρια και υπόγεια ύδατα, κ.λπ.

β) Το ανομοιογενές φυσικό δομικό υλικό του γεφυριού, βράχοι από ιζηματογενές αργιλικό πορόλιθο και άργιλο.

γ) Οι παλαιότερες και η πρόσφατη σεισμική δραστηριότητα, με επίκεντρο την περιοχή, του ρήγματος της Ζίτσας που ενεργοποιήθηκε το περασμένο Φθινόπωρο.

δ) Πιθανή επιβάρυνση του Θεογέφυρου από την διέλευση βαρέων οχημάτων (έως 50 τόνους) στην γειτονική μεταλλική γέφυρα τύπου Bailey.

 

 

Show Buttons
Hide Buttons