Λαμπτήρες led: Πόσοι, πώς και γιατί; Οι δύο απόψεις αναλυτικά…

Λαμπτήρες led: Πόσοι, πώς και γιατί; Οι δύο απόψεις αναλυτικά…

Απορίες και πολλά ερωτηματικά εκατέρωθεν αφήνει η υπόθεση του έργου αντικατάστασης του οδοφωτισμού της πόλης με λαμπτήρες LED, μετά την απόφαση ακύρωσης του διαγωνισμού που είχε προκηρύξει η προηγούμενη δημοτική αρχή, από τη νέα δημοτική αρχή.

Η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Ιωαννιτών προχώρησε στην κατά πλειοψηφία απόφαση για την ακύρωση του διαγωνισμού προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ, για την αντικατάσταση ενός αριθμού συμβατικών λαμπτήρων, με λαμπτήρες τεχνολογίας led, οι οποίοι αναμένεται να επιφέρουν μείωση του λειτουργικού κόστους του οδοφωτισμού.

Η απόφαση ελήφθη με δεδομένη την… τεχνητή πλειοψηφία που έχουν αποκτήσει στις Επιτροπές των Δήμων, οι διοικήσεις τους και ήταν προφανές πως το αίτημα των δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης να έλθει προς συζήτηση το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο θα έπεφτε στο κενό, καθώς εκεί η δημοτική αρχή δεν έχει την «δεδηλωμένη»…

Κρίσιμο σημείο στην όλη αντιπαράθεση είναι και το γεγονός ότι οι αντιμαχόμενες πλευρές δε συμφωνούν στον αριθμό των λαμπτήρων LED που πρέπει να αντικατασταθεί. Ο αριθμός παίζει από 9.000 ως 30.000!

Η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής θα κριθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου Δυτικής Μακεδονίας, όπου θα προσφύγει η παράταξη «Ενότητα Πολιτών – Νέα Γιάννενα» όπως έκανε γνωστό ο πρώην αντιδήμαρχος οικονομικών Θωμάς Γιωτίτσας, ο οποίος έκανε λόγο για «πραξικοπηματική και απαράδεκτη απόφαση» με την οποία η δουλειά της προηγούμενης δημοτικής αρχής πετιέται στον κάλαθο. Προανήγγειλε πως η παράταξή του θα θέσει το θέμα στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο εκτός ημερησίας διατάξεως. Παράλληλα κατηγόρησε τη νυν δημοτική αρχή πως εκδηλώνει μια αόριστη πρόθεση να φέρει μελέτη κόστους οφέλους για να μπορέσει να αντλήσει κεφάλαια από τον ιδιωτικό τομέα, χωρίς συγκεκριμένες δεσμεύσεις για το πως μπορεί να προχωρήσει γρήγορα το έργο.

Τι λένε οι δύο πλευρές

Η επιχειρηματολογία της νυν δημοτικής αρχής στηρίζεται σε δύο βασικά στοιχεία, όπως εισηγήθηκε στην Οικονομική Επιτροπή και υποστήριξε στις δηλώσεις του, ο αντιδήμαρχος οικονομικών Φώτης Βάββας: το ένα έχει να κάνει με την αλλαγή του τρόπου χρηματοδότησης και το δεύτερο έχει να κάνει με το φυσικό αντικείμενο του έργου. Συγκεκριμένα, η δημοτική αρχή υποστηρίζει πως με το προκηρυγμένο έργο πρόκειται να αντικατασταθεί ένας μικρός αριθμός της τάξης των 2.649 λαμπτήρων led, ενώ οι ανάγκες του Δήμου είναι πολύ μεγαλύτερες. Με βάση στοιχεία που παρουσίασε, μπορεί και ο πραγματικός αριθμός των προς αντικατάσταση λαμπτήρων να αγγίζει τους 30.000! Με την παρούσα μελέτη, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, υπήρχαν περιοχές που δεν περιλαμβάνονταν στο έργο όπως το ιστορικό κέντρο, η περιοχή του Κάστρου, της Ανατολής και του Περάματος.

Ο δεύτερος βασικός λόγος ακύρωσης της απόφασης, είναι η διάθεση απεμπλοκής του έργου από τα ανταποδοτικά τέλη. Με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό προβλέπονταν να διατεθούν το 2019 2 εκατ. συν ΦΠΑ και το 2020 το υπόλοιπο 1 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ, από ίδια έσοδα του Δήμου, αν δεν προχωρούσε εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης όπως σχεδιάζονταν.

Κι εδώ έρχεται η αντιπρόταση των άλλων δύο παρατάξεων που μετέχουν στην Οικονομική Επιτροπή, «Ενότητα Πολιτών Νέα Γιάννενα» και «Ιωάννινα_2023», να γίνει πρόταση ένταξης του έργου στην πρόσκληση υπ’ αριθμ. 81 του ΠΕΠ Ηπείρου η οποία διαθέτει 12 εκατ. ευρώ για αντίστοιχα έργα. Άρα, οι παρατάξεις των Μπέγκα και Καλογιάννη υποστηρίζουν τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, χωρίς να είναι βέβαιο και σε αυτή την περίπτωση ότι δεν θα απαιτηθεί αλλαγή των όρων της προκήρυξης, ώστε να προκληθεί και πάλι νέα καθυστέρηση. Την πρόταση αυτή υποστήριξε ο πρώην αντιδήμαρχος οικονομικών και ο Βασίλης Κοσμάς από την παράταξη της Τατιάνας Καλογιάννη. Αμφότεροι υποστήριξαν ότι πρέπει λόγω της σοβαρότητάς του και λόγω του μεγάλου προϋπολογισμού του έργου, το θέμα να έλθει προς συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο.

Επιπλέον ο Θωμάς Γιωτίτσας εγκάλεσε τις παρατάξεις των Γκόντα και Μπαρτζώκα που σήμερα συντάσσονται ως δημοτική αρχή με την άποψη της παράταξης Ελισάφ, γιατί τώρα έρχονται να αναιρέσουν αυτό που είχαν ψηφίσει στο δημοτικό συμβούλιο το Μάρτιο του 2019, αποδεχόμενες την εισήγηση της τότε πλειοψηφίας, για την έγκριση της μελέτης οδοφωτισμού. «Αναρωτιόμαστε αν σήμερα αναιρούν τους εαυτούς τους οι παρατάξεις αυτές» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο Βασιλής Κοσμάς ως ανεξάρτητος τότε, ήταν ένας από τους δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης που είχε ψηφίσει υπέρ της αποδοχής της μελέτης οδοφωτισμού και ερωτηθείς διευκρίνισε πως τότε δεν ήταν γνωστός ο τρόπος χρηματοδότησης του έργου. Υπήρχε πάντως, η προοπτική ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ. 

Την εναλλακτική του ΕΣΠΑ ωστόσο, δεν φαίνεται να την εξετάζει καθόλου η νυν δημοτική αρχή, γι’ αυτό και στις δηλώσεις του, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Φώτης Βάββας επέμεινε στην χρηματοδότηση του έργου με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα είτε μέσω άλλων ευρωπαϊκών προγραμμάτων με τα οποία γίνεται μόχλευση ιδιωτικών πόρων και αναθέτουν την εργασία κατασκευής, τη συντήρηση και λειτουργία του έργου σε ιδιώτη. «Είναι μια πρακτική» που όπως είπε, «ακολουθείται από πολλούς Δήμους την τελευταία διετία. 33 Δήμοι έχουν επιλέξει το συγκεκριμένο τρόπο και 10 έχουν προχωρήσει στη συμβασιοποίηση έργων με οφέλη της τάξης από 70 ως 80% από εξοικονόμηση… Το κόστος ωρίμανσης, συντήρησης και λειτουργίας και το ρίσκο του έργου αναλαμβάνει πλήρως ο ιδιώτης και πληρώνεται μέσω της εξοικονόμησης ενέργειας είτε με εκκαθάριση με ποσοστό άπαξ είτε μετά την έκπτωση που θα προκύψει από την όλη επένδυση…».

Το κύριο στοιχείο ωστόσο που τόνισε ιδιαίτερα ο κ. Βάββας, είναι ότι με την αποδέσμευση των ανταποδοτικών τελών από τέτοια έργα, θα υπάρξει η δυνατότητα παρεμβάσεων και μειώσεων στα τιμολόγια του Δήμου Ιωαννιτών. «Η πολιτική βούληση της δημοτικής αρχής είναι να επανεξετάσει την πολιτική των δημοτικών τελών ώστε να μην έχουμε δεσμευμένα ούτε ένα ευρώ από αυτά που καταβάλλει ο πολίτης έτσι ώστε να μπορούμε να δούμε τι περιθώρια έχουμε μείωσης δημοτικών τελών, επενδύσεων σε ανταποδοτικά έργα και κυρίως να χρησιμοποιήσουμε χρηματοδοτικά εργαλεία που δίνουν δυνατότητα στους δήμους, χωρίς να επωμιστεί κόστος συντήρησης και εγκατάστασης αλλά να κάνουμε χρήση εργαλείων σε βάθος χρόνου από 10 σε 15 χρόνια». Επιπρόσθετα, στην λογική αυτή έρχεται και το δεδομένο της αύξησης του κόστους της διαχείρισης των απορριμμάτων με τη λειτουργία του εργοστασίου ΑΣΑ στο Ελευθεροχώρι, η οποία επιβάλλει εξορθολογισμό των λειτουργικών δαπανών και αντιμετώπιση των υπαρχουσών στρεβλώσεων στα ανταποδοτικά τέλη του Δήμου Ιωαννιτών. 

Show Buttons
Hide Buttons