Οι «μεταρρυθμίσεις»… σε επαγγελματική και τριτοβάθμια εκπαίδευση και τα πρότυπα σχολεία

Οι «μεταρρυθμίσεις»… σε επαγγελματική και τριτοβάθμια εκπαίδευση και τα πρότυπα σχολεία

Διετή προγράμματα σπουδών, επαγγελματικά λύκεια, ανώτατη εκπαίδευση, πρότυπα και πειραματικά σχολεία, ήταν τα θέματα που τέθηκαν στη διάρκεια της εφ’ όλης της ύλης συνέντευξης τύπου, της Υφυπουργού Παιδείας Μερόπης Τζούφη, το πρωί του Σαββάτου.

Η πρόσκληση για τη συνέντευξη της Γιαννιώτιτσσας Υφυπουργού είχε ως αφορμή τη 2η Έκθεση δημιουργιών των μαθητών των ΕΠΑΛ που φιλοξενήθηκε επί διήμερο στα Γιάννενα, και η κ. Τζούφη αναφέρθηκε στην ενίσχυση των Επαγγελματικών Λυκείων που επιχειρεί η παρούσα κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια. Στόχος της εκδήλωσης σύμφωνα με την Υφυπουργό, ήταν το πως αυτή η επαγγελματική εκπαίδευση θα μπορέσει να διασυνδεθεί με την τοπική αγορά, μέσα από την τάξη μαθητείας και πως θα δοθούν νέες δυνατότητες και προοπτικές στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ.

Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ μετά από εξετάσεις, πιστοποιούνται και αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου, 5 άρα γίνεται όπως σημείωσε η Υφυπουργός, «μια πολύ σοβαρή προσπάθεια αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης με εξασφαλισμένους πόρους και σταθερά μεταρρυθμιστικά βήματα». Σημαντική είναι και η αλλαγή της πρώτης τάξης των ΕΠΑΛ (λέγεται πια «μια νέα αρχή»), με κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, αλλαγή προγραμμάτων σπουδών, την επιχορήγηση χρημάτων για την αλλαγή του τεχνολογικού εξοπλισμού των ΕΠΑΛ (3 εκατ. έρχονται στα Γιάννενα) κτλ.

Στην εκδήλωση των Ιωαννίνων, εκπρόσωποι των επιχειρήσεων της ΒΙΠΕ και του Οικονομικού Επιμελητηρίου συζήτησαν με την Υφυπουργό για τη συμβολή των ιδιωτικών επιχειρήσεων και όπως σημείωσε η κ. Τζούφη, κατ’ αρχήν ζητούμενο είναι να υπάρξουν θέσεις εργασίας και στον ιδιωτικό τομέα: την πρώτη χρονιά αυτό συνέβαινε σε ποσοστό 27% των προσφερόμενων θέσεων, την επόμενη έγινε 43%, για δε την περιοχή μας το ποσοστό ανέρχεται στο 48%.

Κατάρτιση και μαθητεία κάνουν και σχολές του ΟΑΕΔ, ενώ σχεδιάζονται και τα διετή προγράμματα σπουδών των Πανεπιστημίων. Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο Παιδείας έχει συστήσει μια διυπουργική επιτροπή για να αποτραπεί το ενδεχόμενο να κάνουν όλοι τα ίδια, στα ίδια γνωστικά αντικείμενα. Αυτό ισχύει και για τα Δημόσια ΙΕΚ. Έκανε λόγο η κ. Τζούφη για μια συνολικότερη αναδιάρθρωση του συγκεκριμένου τομέα.

Για την αλλαγή πορείας της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η κ. Τζούφη επικαλέστηκε την αύξηση κατά 10% των μαθητών των επαγγελματικών λυκείων και των εσπερινών, ακόμα περισσότερο. Έκανε μάλιστα την αντίστιξη του τι συνέβη επί ΝΔ, όταν ο θεσμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης εμφανίζονταν υποβαθμισμένος, με κορυφαίο αρνητικό γεγονός τη διαθεσιμότητα για 2.500 εκπαιδευτικούς και κατάργηση πολλών ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ.

 

Η ανώτατη εκπαίδευση

Η κ. Τζούφη μιλώντας για την ανώτατη εκπαίδευση και το τελευταίο σχέδιο νόμου που έχει φέρει προς ψήφιση για την Μεγάλη Δευτέρα, το Υπουργείο Παιδείας, επέμεινε πως η παρούσα πολιτική ηγεσία αναδιαρθρώνει θετικά, το χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα. Επικαλούμενη αποφάσεις της Συνόδου του Γκέτεμποργκ και του Συμβουλίου της Ευρώπης… η κ. Τζούφη περιέγραψε θετικά, εννοείται, τις νομοθετικές παρεμβάσεις για τις συνενώσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ, ως «διαμόρφωση του ενιαίου χώρου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» και ως προσπάθεια ενίσχυσης του χώρου, με συνένωση δυνάμεων και προσωπικού σε ένα ενιαίο σύστημα.

Επέμεινε πως στις περισσότερες περιπτώσεις συνενώσεων ΑΕΙ και ΤΕΙ, υπάρχουν ομόφωνες αποφάσεις Συγκλήτων και πως είναι αποτέλεσμα «ευρύτατου διαλόγου»… Τόνισε δε πως η πολιτεία προικοδοτεί τα νέα εκπαιδευτικά ιδρύματα με πόρους και προσωπικό και εδώ τόνισε τη διαφορά με τη ΝΔ που όπως είπε, αναζητά «την κρίσιμη μάζα φοιτητών που θα γίνει χρήστες των ιδιωτικών πανεπιστημίων»… Αναφέρθηκε ειδικά στην απόφαση του Υπουργείου για κάθε αποχωρών μέλος ΔΕΠ να προκηρύσσεται άμεσα η θέση του. «Αυτό είναι το δικό μας σχέδιο για τα ΑΕΙ και δεν είναι προφανώς το σχέδιο της ΝΔ»… σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ερωτηθείσα από το pbnews.gr, σχετικά με την κατάργηση του τεχνολογικού τομέα και την ανάγκη πραγματικής αναδιάρθρωσης με κλείσιμο υφιστάμενων και όχι άνοιγμα νέων πανεπιστημιακών τμημάτων, η κ. Τζούφη μίλησε για διαφορετικά μοντέλα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην Ευρώπη, για το Αγγλοσαξονικό μοντέλο κτλ. Επί της ουσίας δεν απάντησε πάντως, για την κατάργηση του τεχνολογικού τομέα, ο οποίος ενισχύεται σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην Ελλάδα, σήμερα.

 

Τα Πρότυπα και Πειραματικά

Κληθείσα να σχολιάσει και τις αντιδράσεις για τις διατάξεις του σχεδίου νόμου αναφορικά με τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία – εδώ – η κ. Τζούφη υπεραμύνθηκε των διατάξεων του σχεδίου νόμου. Τόνισε πως «για τα Πρότυπα σχολεία δεν συμμεριζόμαστε την άποψη για εισαγωγή των μαθητών με εξετάσεις». Σε ό,τι αφορά ειδικά τα Γιάννενα που έχουν μεν Πρότυπο Γυμνάσιο αλλά όχι Πρότυπο Λύκειο, η Υφυπουργός τόνισε πως δεν ήταν αυτό το θέμα του σχεδίου νόμου… «Πρότυπο Λύκειο δεν είχαμε ποτέ αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας» είπε. Άρα με αυτή τη λογική, τα Γιάννενα δεν πρόκειται να αποκτήσουν ποτέ, Πρότυπο Λύκειο…
Για τους καθηγητές των Πρότυπων υποστήριξε πως ενδιαφέρον του Υπουργείου ήταν να δημιουργήσει οργανικές θέσεις για το εκπαιδευτικό προσωπικό, ενώ ως τώρα η τάση ήταν να επιλέγονται για τα Πρότυπα Σχολεία οι εκπαιδευτικοί με βάση τα προσόντα τους.

Show Buttons
Hide Buttons