Ο α λ ι ε ύ ς . . .

Ο α λ ι ε ύ ς . . .

Social…

Στο Netflix προβάλλεται το ντοκιμαντέρ «The Social Dilemma» με θέμα τις συνέπειες της χρήσης των social media στις κοινωνίες μας. Συμμετέχουν και κάποιοι απ’ αυτούς που έφτιαξαν τις ψηφιακές υπηρεσίες στις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, όπως αυτός που έφτιαξε το κουμπί «Like» στο Facebook.

Αυτοί οι ειδικοί αποκαλύπτουν πώς οι υπηρεσίες αυτές είναι φτιαγμένες με αποκλειστικό στόχο να μας κρατούν συνδεδεμένους και ενεργούς όσο περισσότερο γίνεται, ώστε να βλέπουμε όσο το δυνατόν περισσότερες διαφημίσεις. Και το πετυχαίνουν χρησιμοποιώντας κάθε ψυχολογικό τρικ και κάθε λεπτομέρεια του χαρακτήρα και της ιδιοσυγκρασίας μας, τα οποία γνωρίζουν καλύτερα από ό,τι τα ξέρουμε εμείς, χάρη βέβαια στα άφθονα δεδομένα που τους προσφέρουμε ευχαρίστως κάθε μέρα.

Βέβαια η μόνιμη και διαχρονική απάντηση των Ζούκερμπεργκ αυτού του κόσμου είναι ότι τα social media είναι απλά εργαλεία, ουδέτερες πλατφόρμες. Δεν φταίνε. Πρώην συνάδελφοι του όμως διαφωνούν.

Ένας απ’ αυτούς, ο Τρίσταν Χάρις, πρώην «Design Ethicist» της Google λέει: «Αν κάτι είναι εργαλείο, απλά κάθεται σε μια άκρη και περιμένει υπομονετικά να το χρησιμοποιήσεις». «Τα social media δεν είναι ένα εργαλείο που περιμένει να το χρησιμοποιήσεις. Θέλουν πράγματα από εσένα. Έχουν δικούς τους σκοπούς και έχουν δικούς τους τρόπους για να τους επιτυγχάνουν, χρησιμοποιώντας την ψυχολογία σου εναντίον σου».

H Σοσάνα Ζούμποφ: «Ο στόχος (των μηχανών) πλέον δεν είναι η κυριαρχία επί του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά επί της ανθρώπινης φύσης[…] Το επίκεντρο έχει πια απομακρυνθεί από τις μηχανές οι οποίες ξεπερνούν τα όρια του ανθρώπινου σώματος και έχει μετατοπιστεί σε μηχανές οι οποίες τροποποιούν τη συμπεριφορά ατόμων, ομάδων και πληθυσμών στην υπηρεσία εμπορικών στόχων».

Θα μου πείτε, είναι γνωστά αυτά και χιλιοειπωμένα. Άλλο όμως να το συζητάς φιλολογικά κι άλλο να το αντιμετωπίζεις κάθε μέρα μέσα στο σπίτι σου απ’ τα παιδιά σου (φοιτητές). Πώς λύνεται το πρόβλημα; Εμείς ένα μπορούμε να κάνουμε.

Ενημέρωση, συνειδητοποίηση, απεξάρτηση. 

Τη στήλη επιμελείται και…

Ψαρεύει (όταν δεν γράφει…) ο Γρηγόριος Φαρμάκης

(ΥΓ: «Χτυπάει» χωρίς πρόγραμμα)

Show Buttons
Hide Buttons