Ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Αλ. Καχριμάνης, κατά τη συνέντευξη τύπου της περασμένης Παρασκευής, αναφέρθηκε και στη δυνατότητα ένταξης έργων οδικής ασφάλειας στα προγράμματα που έχουν κατατεθεί από τα αρμόδια Υπουργεία για το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, περιλαμβάνει όντως ένα κονδύλι της τάξης των 450 εκατ. ευρώ για ένα πρόγραμμα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, που όμως, δεν αφορά καινούργια οδικά έργα αλλά “Αποκατάσταση του οδικού δικτύου και επισκευή επικίνδυνων οδοστρωμάτων σε διάφορες περιοχές της χώρας προκειμένου να βελτιωθεί το επίπεδο λειτουργίας και ασφάλειας των οδικών μεταφορών. Το πρόγραμμα μειώνει τους κινδύνους οδικών ατυχημάτων και τις συνέπειές τους (απώλειες ζωής, τραυματισμοί, αναπηρίες) και έχει θετικές αναπτυξιακές επιπτώσεις, ιδίως στις περιοχές με υψηλή φόρτιση του οδικού δικτύου -λόγω τουρισμού- στη διάρκεια των θερινών μηνών”. Ουδεμία σχέση δηλαδή με το δρόμο Ιωάννινα-Κακαβιά.
Και κάπου εκεί ο Περιφερειάρχης μπλέκει και το CEF – Connecting Europe Facility. Είπε συγκεκριμένα ο Περιφερειάρχης «Είμαστε σε συνεννόηση με τα Υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών για να ενταχθούν έργα οδικής ασφάλειας, όπως γέφυρες και κυκλικοί κόμβο στο Ταμείο Ανάκαμψης. Δυστυχώς, μεγάλα έργα, όπως το Ιωάννινα – Κακαβιά, δεν μπόρεσαν να μπουν στο Ταμείο Ανάκαμψης, παρόλο που εμείς ως Περιφέρεια Ηπείρου ετοιμαστήκαμε. Νομίζω και για τα έργα που θα μπουν στο CEF, μπορεί να είναι ιδιαιτερότητα η Ήπειρος, καθόσον μέχρι σήμερα είναι η μόνη περιοχή της Ελλάδας για την οποία δεν προωθείται πρόγραμμα για το σιδηρόδρομο».
Τι καταλαβαίνει κανείς από αυτή τη δήλωση; Ότι η Ευρώπη μας χρωστά δρόμους, αφού δεν θα χρηματοδοτήσει σιδηρόδρομο στην Ήπειρο;
Μα το CEF, στο οποίο πολλοί αναφέρονταν εδώ και χρόνια, από την περίοδο διακυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, ως προοπτική χρηματοδότησης του Ιωάννινα-Κακαβιά, όπως φαίνεται από την επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχει σχεδόν όλες τις προκηρύξεις κλεισμένες και είναι ένα πρόγραμμα σχεδόν ολοκληρωμένο.
32 πρότζεκτ υποδομών χρηματοδοτούνται από το CEF στην Ελλάδα, όπως φαίνεται στον κατάλογο έργων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και η μοναδική ανοιχτή προκήρυξη για δρόμους ως τις 31/12/2023, αφορά ένα πρότζεκτ που ονομάζεται C-ROADS GREECE. Οι εν λόγω δρόμοι προορίζονται να εισάγουν υποδομές ψηφιακής τεχνολογίας για την ευκολότερη και ασφαλέστερη κυκλοφορία των οχημάτων, μια υποδομή που λέγεται Cooperative Intelligent ransport Systems, C-ITS και περιλαμβάνει μηνύματα στους οδηγούς για αυξημένη κίνηση, “έξυπνα” φανάρια κτλ.
Είναι άγνωστο επομένως, γιατί για μια ακόμα φορά ο Περιφερειάρχης αναφέρεται σε ένα άσχετο θέμα μιλώντας για τη χρηματοδότηση του άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά που και με δική του ευθύνη, φαίνεται να παραπέμπεται οριστικά στις ελληνικές καλένδες…