Το εκλογικό δικαίωμα των Ελλήνων του εξωτερικού: Ασκήσεις παραλογισμού και ρατσισμού!

Το εκλογικό δικαίωμα των Ελλήνων του εξωτερικού: Ασκήσεις παραλογισμού και ρατσισμού!

Στο δημόσιο διάλογο και τις τοποθετήσεις των πολιτικών κομμάτων σχετικά με την νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης περί διευκόλυνσης της άσκησης του δικαιώματος συμμετοχής στις εκλογές των Ελλήνων πολιτών που διαμένουν μόνιμα στο εξωτερικό, έχουν διατυπωθεί προτάσεις και επιχειρήματα που θέτουν υπό αμφισβήτηση ήδη ισχύοντα δικαιώματα Ελλήνων πολιτών.

Κάθε συζήτηση θα πρέπει να έχει ως αφετηρία το Ελληνικό Σύνταγμα και μόνο. Για να το ξεκαθαρίσουμε. Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία δεν αφορά στην απόδοση νέου δικαιώματος σε μια μερίδα πολιτών. Οι Έλληνες πολίτες που διαμένουν μόνιμα στο εξωτερικό, έχουν ήδη το δικαίωμα συμμετοχής στις εκλογές υπό δυο προϋποθέσεις: Να έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους και να μην έχουν στερηθεί τα πολιτικά τους δικαιώματα με αμετάκλητη δικαστική απόφαση για ορισμένα εγκλήματα. Κανένας άλλος περιορισμός δεν είναι ανεκτός από το Σύνταγμα.

Είναι δε ενδεικτικό ότι το άρθρο 51παρ.4 του Συντάγματος που προβλέπει τη δυνατότητα του νομοθέτη να ορίσει τα σχετικά με την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος των Ελλήνων που διαμένουν μόνιμα στο εξωτερικό, δεν αναφέρεται ούτε σε ομογενείς, ούτε σε Έλληνες του εξωτερικού, ούτε σε απόδημους. Αναφέρεται σε «εκλογείς» που «βρίσκονται», ούτε καν διαμένουν μόνιμα, « έξω από την Ελληνική Επικράτεια». Μιλάμε για πρόσωπα που κατέχουν ήδη την Ελληνική ιθαγένεια και είναι ήδη εγγεγραμμένα στους οικείους εκλογικούς καταλόγους του τόπου καταγωγής τους. Το Σύνταγμα δεν θέτει καμία άλλη προϋπόθεση ή όρο για την διατήρηση της Ελληνικής Ιθαγένειας κατά την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος.

Είναι αδιάφορο πόσο χρονικό διάστημα διαμένει κάποιος μόνιμα στο εξωτερικό, αν έχει εκδώσει ΑΦΜ, αν επισκέπτεται συχνά τη χώρα, αν είναι ενημερωμένος για τα πράγματα, αν πληρώνει φόρους, όλες αυτές οι προτάσεις είναι βαθύτατα αντισυνταγματικές και προβληματικές. Δεν υπάρχουν Έλληνες πολίτες διαφορετικών κατηγοριών. Όποιος είναι πολιτογραφημένος Έλληνας, με την πράξη πολιτογράφησής του εγγράφεται με μέριμνα του οικείου προξενείου στο δημοτολόγιο του δήμου καταγωγής του στην Ελλάδα, και μόλις γίνει 17 ετών στους οικείους εκλογικούς καταλόγους. Αυτόματα δηλαδή αποκτά το δικαίωμα συμμετοχής στις εκλογές.

Ανοίγω εδώ μια παρένθεση για να αναφέρω χαρακτηριστική δήλωση ενός πολιτικού για το θέμα, που έχει τη σημασία της. Ο συγκεκριμένος είναι Έλληνας συνταγματολόγος, καθηγητής Δημοσίου Δικαίου στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και δικηγόρος, πολιτικός και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Η δήλωσή του: «…Μπορεί να ψηφίσουμε πρώτο κόμμα το ΣΥΡΙΖΑ στο εσωτερικό και με τις ψήφους του εξωτερικού να βγει πρώτο κόμμα η Νέα Δημοκρατία». Αυτή η… «έγκυρη» άποψη του καθηγητού Πανεπιστημίου και Συνταγματολόγου είναι το άκρον άωτον του ρατσισμού, γιατί σύμφωνα με τον ίδιο οι Έλληνες του εξωτερικού είναι κατώτεροι άνθρωποι, διότι η ψήφος τους δεν είναι ισοδύναμη με την ψήφο των κατοίκων του εσωτερικού. Πιο αντιδημοκρατική δήλωση δεν έχω ξανακούσει!

Η άποψη αυτή δεν είναι μόνο αντισυνταγματική και έξω από το νομικό μας πολιτισμό, αλλά ρίχνει και τις δημοκρατικές μάσκες αυτών που την επικαλούνται. Το Σύνταγμά μας εγγυάται την ισότητα των Ελλήνων πολιτών. Στις εκλογές η γενική αυτή αρχή σημαίνει ότι κάθε ψήφος πρέπει να έχει ισοδύναμο αποτέλεσμα. Δεν μπορεί μια ψήφος να μετράει για την εκλογή ενός εκπροσώπου χωρίς να προσμετράται στο σύνολο του εκλογικού αποτελέσματος ή το αντίθετο.

Ο ίδιος μάλιστα κύριος υπό την ιδιότητά του σαν γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ στην Επιτροπή Συνταγματικής Αναθεώρησης, ξεκαθάρισε ότι: «οι πολίτες που βρίσκονται στο εξωτερικό ούτε την ίδια πληροφόρηση έχουν, ούτε συμμετέχουν με τον ίδιο τρόπο στον κοινό δημόσιο χώρο με όσους βρίσκονται εντός επικράτειας, είναι πολιτικά αναγκαίο η ψήφος τους να σταθμίζεται με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι η ψήφος των τελευταίων».

Ο ισχυρισμός του ότι οι Έλληνες του εξωτερικού δεν έχουν γνώση (την εποχή του Internet) για την κατάσταση στην Ελλάδα και γι’ αυτό η ψήφος τους δεν πρέπει να προσμετράται στην Επικράτεια είναι εντελώς παράλογος. Με την ίδια λογική πρέπει να διακρίνουμε και τις ψήφους ανάλογα με τη μόρφωση του κάθε ψηφοφόρου ή ανάλογα με την φορολογική τους δήλωση, επειδή «δεν συμμετέχουν με τον ίδιο τρόπο στον κοινό δημόσιο χώρο». Άμα μπούμε στον κατήφορο αυτό του παραλογισμού δεν υπάρχει επιστροφή.

Η νομοθετική πρωτοβουλία λοιπόν της κυβέρνησης αφορά αποκλειστικά και μόνο στη διευκόλυνση των Ελλήνων πολιτών που διαμένουν μόνιμα ή βρίσκονται περιστασιακά στο εξωτερικό στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος και όχι στην απόδοση κανενός νέου δικαιώματος σε Έλληνες πολίτες, και τους βοηθά αντί να παίρνουν τα αεροπλάνα να έρχονται στην Ελλάδα κάθε φορά που επιθυμούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα να το ασκούν από απόσταση.

Με την προ ημερών ψηφισμένη συνταγματική αναθεώρηση, ψηφίστηκε με 212 ψήφους (πάνω από τα 2/3) η διάταξη για τη δυνατότητα στους Έλληνες του εξωτερικού να ψηφίσουν στον τόπο διαμονής τους. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Σύμφωνα με το αναθεωρημένο άρθρο με «επιστολική ψήφο ή άλλο πρόσφορο μέσο το οποίο εγγυάται την αμεσότητα, την κανονικότητα και τη μυστικότητα της ψηφοφορίας». Ο πρώτος τρόπος είναι ο ορισμός εκλογικών τμημάτων στις πρεσβείες και στα προξενεία που όμως δεν είναι ο πιο πρόσφορος μια και πρεσβείες έχουν μόνο οι πρωτεύουσες των χωρών που διαμένουν Έλληνες και τα προξενεία βρίσκονται σε μεγάλες πόλεις που καλύπτουν μεγάλες γεωγραφικές ενότητες. Ο δεύτερος είναι η επιστολική ψήφος και ο τρίτος μέσω internet.

Δεν μιλάμε για καθολική εφαρμογή μέσω internet,αλλά την επιλογή ή της φυσικής παρουσίας είτε της εξ αποστάσεως συμμετοχή. Η λύση είναι αυτή και μπορεί να εφαρμοστεί και για τους ετεροδημότες κατοίκους του εσωτερικού, με σημαντικές οικονομίες κλίμακος.

Η «ψηφιακή» Εσθονία το εφαρμόζει από το έτος 2005 και σήμερα το 47,6% των Εσθονών προτιμά να ψηφίζει μέσω internet. Θέματα ασφάλειας και μυστικότητας τεχνικά είναι λυμένα. Η Γεωργία θα το εφαρμόσει στις επόμενες εκλογές του 2020!

Με οποιοδήποτε τρόπο λοιπόν από τους τρεις για να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση ας το κάνουμε. Θα’ ναι μια ιστορική αρχή. Το οφείλουμε άλλωστε στους Έλληνες του εξωτερικού που είναι κομμάτι του Ελληνισμού.

ΥΓ. Ο καθηγητής- βουλευτής – αν δεν μαντέψατε- είναι ο γνωστός Κατρούγκαλος.

Γ.Φ.

Show Buttons
Hide Buttons