Φαντασία δεν υπάρχει, μόνο για την Ήπειρο…

Φαντασία δεν υπάρχει, μόνο για την Ήπειρο…

Την ώρα που ανακοινώνονται από την κυβέρνηση οδικά έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στη βόρεια ή την κεντρική Ελλάδα, με πόρους εθνικούς ή με χρηματοδοτικά εργαλεία που εμπλέκουν τον ιδιωτικό τομέα, η Ήπειρος μοιάζει να είναι το αποπαίδι του κεντρικού κράτους, γι’ αυτό και απαιτείται ένα «μέτωπο» των τοπικών πολιτικών δυνάμεων, ισχυρό και διακομματικό, που να ενώνει τις φωνές των παραγωγικών φορέων της περιοχής και απλά να απαιτήσει, όχι να διαπραγματευτεί…

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, από τον Ιούλιο του 2019 ως σήμερα, εμπαίζουν την Ήπειρο για τα έργα των οδικών αξόνων (Ιωάννινα-Κακαβιά, Πρέβεζα-Ιόνια και Πρέβεζα-Ηγουμενίτσα, είναι τα σπουδαιότερα και βέβαια τα πιο ακριβά… εξ αυτών).

Η ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού ως τα σύνορα ήταν μια κεντρική προεκλογική δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως προεκλογικές εξαγγελίες του ήταν και οι δύο κάθετοι οδικοί άξονες επί της Εγνατίας Οδού, στη βόρεια Ελλάδα, που ανακοίνωσε πριν μία εβδομάδα ο Πρωθυπουργός. Ωστόσο, οι χειρισμοί του αρμόδιου Υπουργού από τη στιγμή που διέρρευσε η πιθανότητα να μη μπορέσει να χρηματοδοτηθεί από πουθενά το έργο με τις διαστάσεις με τις οποίες έχει μελετηθεί, μετά από μια αναφορά του βουλευτή Ιωαννίνων Γιώργου Αμυρά, τον Ιανουάριο του 2020, μέχρι την παραχώρηση της ευθύνης ωρίμανσης και υλοποίησης του οδικού έργου στην Περιφέρεια Ηπείρου το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου, αλλά και τη μετέπειτα αποτυχία ένταξής του στο Ταμείο Ανάκαμψης, αποδεικνύουν πως απλά δεν ήταν ποτέ στις προτεραιότητες του Υπουργού Υποδομών και κατ’ επέκταση της κυβέρνησης, το συγκεκριμένο έργο, είτε γιατί δεν υπάρχει ισχυρή πίεση από τους τοπικούς φορείς για την υποστήριξη της αναγκαιότητάς του είτε γιατί σκόπιμα κάποιοι στην κυβέρνηση δεν εννοούν να βοηθήσουν με την υλοποίηση της προεκλογικής τους εξαγγελίας, τον «γαλάζιο» Περιφερειάρχη Ηπείρου…

Ο τελευταίος είναι πια σφόδρα εκτεθειμένος από τις αρνητικές εξελίξεις περί το συγκεκριμένο οδικό έργο και το καλύτερο που έχει να κάνει, είναι να αποφεύγει τις δηλώσεις γι’ αυτό το θέμα, γιατί κάθε φορά που επανέρχεται μη λέγοντας τίποτε το ουσιαστικό, απλά εκθέτει τον εαυτό του και υπενθυμίζει σε όσους αντιλαμβάνονται υποτυπωδώς τα πράγματα, τις τραγικές του ολιγωρίες και το ρόλο του… «κυματοθραύστη» των κυβερνητικών ευθυνών που επέλεξε να παίξει για χάρη του κόμματός του και σε βάρος της Ηπείρου. Σε τι δηλαδή, θα συμβάλλει μια ακόμα συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών μετά το Πάσχα, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο Περιφερειάρχης τη Μ. Πέμπτη; Ούτε και όψιμες συμμαχίες με ευρωβουλευτές πρόκειται να δώσουν απαντήσεις

 

Η φαντασία λείπει μόνο για την Ήπειρο

Λύση δεν πρόκειται να βρεθεί για τη χρηματοδότηση του έργου, όπως συνέβη με τον Ε65 και με τον ΒΟΑΚ που με… διαστολή των κριτηρίων χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης εντάχθηκαν στο συγκεκριμένο πακέτο. Ο Περιφερειάρχης Ηπείρου δε φημίζεται για τη μεγάλη φαντασία του… ο δε Υπουργός Υποδομών δεν χολοσκάει ιδιαίτερα όταν μιλά για την Ήπειρο και το δρόμο που άφησε μισό ο Γιώργος Σουφλιάς, όπως αντίθετα πράττει για τα έργα που βρίσκονται εντός ή πλησίον της εκλογικής του Περιφέρειας. Προ εβδομάδος ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε εκτενώς στον τρόπο χρηματοδότησης των οδικών αξόνων Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, ο δε πρώην Υπουργός Στέφανος Μάνος με ένα άρθρο του στο liberal.gr εξηγεί πόσο κρατικίστικα προτίθεται να εργαστεί η φιλελεύθερη κυβέρνηση της ΝΔ για την υλοποίηση των δύο συγκεκριμένων «Δρόμων Ανάπτυξης», με χρηματοδοτικό μοντέλο οιονεί ΣΔΙΤ, μια… πατέντα ΣΔΙΤ, όπου ο ανάδοχος δεν θα εισπράττει από τα μελλοντικά διόδια, όπως συνέβη αντίστοιχα, στα… κανονικά ΣΔΙΤ της γέφυρας Ρίου και της Αττικής Οδού αλλά από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τις λεγόμενες… «Πληρωμές Διαθεσιμότητας»! Όταν πρόκειται για τους άλλους δηλαδή… η κυβερνητική φαντασία οργιάζει…

Δεν είναι όμως μόνο αυτά τα οδικά έργα που εξαγγέλλει σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ…

Τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για την προώθηση των έργων του οδικού άξονα «Πλατυγιάλι – Ιόνια Οδός – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία- Ε65» και της παράκαμψης της Χαλκίδας παρουσίασε στη Βουλή ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής απαντώντας σε σχετικές επίκαιρες ερωτήσεις των βουλευτών Δ. Κωνσταντόπουλου (Αιτωλοακαρνανίας) και Μ. Χατζηγιαννάκη (Εύβοιας) αντίστοιχα.

Ο χαρακτηρισμός του ως έργο εθνικού επιπέδου, «αποτελεί το πρώτο, πολύ σημαντικό βήμα για την υλοποίησή του» ενώ, στο αμέσως επόμενο διάστημα προγραμματίζεται η εκπόνηση και επικαιροποίηση όλων των αναγκαίων μελετών, ώστε να επιδιωχθεί η χρηματοδότηση από την ΕΕ, είπε ο Υπουργός! Ο ίδιος προ μηνών αρνούνταν ότι η ΕΕ μπορεί να χρηματοδοτήσει οδικούς άξονες με αμφίβολους κυκλοφοριακούς φόρτους και σήμερα υπόσχεται οδικά έργα σε άλλες περιοχές της χώρας μας… Όπως εξήγησε ο κ. Καραμανλής, από το 2015, η ΕΕ χρηματοδοτεί τέτοια έργα αφού αποδειχθεί η σχέση κόστους/οφέλους. «Τώρα είμαστε σε αυτή τη διαδικασία. Σε λίγο θα είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε ότι θα κάνουμε τρία έργα προϋπολογισμού 240 εκατ. ευρώ, δηλαδή την παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών, (κόστους 150 εκατ.) την παράκαμψη Βασιλικών (45 εκατ.) και την παράκαμψη Αμαρύνθου (50 εκατ.). Τα έργα είναι ώριμα μελετητικά, ωστόσο δεν εντάσσονται για χρηματοδότηση μέχρι να εγκριθούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους από τους τεχνικούς συμβούλους της ΕΕ», είπε ο κ. Καραμανλής.

Οι συγκρίσεις μεταξύ του χαρακτηρισμένου ως το 2030 διευρωπαϊκού Δυτικού Οδικού Άξονα (Καλαμάτα-Κακαβιά) και ενός κάθε άλλου εθνικού δρόμου, όπως αυτοί της Εύβοιας, δεν φαίνεται να προβληματίζουν ιδιαίτερα τον Σερραίο Υπουργό που μαζί με τον ανεκδιήγητο Σπίρτζη πρόκειται να κηρυχθεί σε persona non grata για την περιοχή μας.

Παναγιώτης Μπούρχας

Show Buttons
Hide Buttons