Διπλή ανταπάντηση, μια προφορική και μια γραπτή, επεφύλασσε σήμερα ο Περιφερειάρχης Ηπείρου για τον πρώην Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, πέντε μέρες μετά την ανακοίνωση του τελευταίου, με την οποία ο νυν βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ απαντούσε στον Περιφερειάρχη που τον κατηγόρησε προ εβδομάδος ότι κοροϊδεύει την Ήπειρο και τους Ηπειρώτες.
Η προφορική απάντηση του Περιφερειάρχη στη διάρκεια της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου ήταν σαφώς πιο… light και σε ύφος απολογητικό, ότι ουσιαστικά δεν είπε κάτι κακό για τον πρώην Υπουργό…
Ανέτρεξε σε παλιές υποσχέσεις του Υπουργού των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και τόνισε πως “εγώ δεν κατηγόρησα κανέναν, φώναξα και στη σημερινή κατάσταση ότι μας ζητήσατε για Γιάννενα Κακαβιά το ζητήσατε και το φτιάξαμε…”… Ο Χρ. Σπίρτζης το 2018 έκανε το πρώτο έγγραφο που είπε στην Περιφέρεια Ηπείρου σύμφωνα με τον Αλ. Καχριμάνη, “ελάτε να σας δώσουμε το κομμάτι Καμπή – Γέφυρα Καλογήρου”. Η Περιφέρεια έβαλε λεφτά και το 2019 πήρε τη σχετική απόφαση και την τελευταία μέρα προ των εκλογών κάποιος υπηρεσιακός ονόματι Τατσόπουλος, φοβούμενος την πολιτική αλλαγή έστειλε χαρτί στην Περιφέρεια που έλεγε ότι κωλύεται το Υπουργείο για την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης παραχώρησης της αρμοδιότητας του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου.
Μπλέκοντας ωστόσο, ιστορικά γεγονότα και αξιολογικές κρίσεις, ο Περιφερειάρχης ανέφερε πως “δεν ήρθε να μας πει ότι στα διευρωπαϊκά δίκτυα μπήκαν ψηλά οι δείκτες για να μπει ένα έργο στην κυκλοφορία. Δεν είχα να θίξω κανέναν και να μην πω για την Καστανιά Τετράκωμο που πήγε, τράβηξε ένα χορό ο Σπίρτζης και μετά μην τον είδατε τον Παναή… Αλλά δεν έχω τίποτα με τον άνθρωπο…” ανέφερε μεταξύ άλλων για να καταλήξει και πως επί ΝΔ μπορεί να κάνει απεργία πείνας απ’ έξω από την Περιφέρεια, αν οι κυβερνώντες αδικήσουν τον τόπο μας, όπως διεμήνυσε σε κυβερνητικούς παράγοντες.
Η γραπτή απάντηση
Εκτενή γραπτή απάντηση τώρα, επεφύλαξε ο Περιφερειάρχης Ηπείρου, Αλέξανδρος Καχριμάνης στον πρώην υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, μετά την επίθεση που εξαπέλυσε εναντίον του με αφορμή τις δηλώσεις του Περιφερειάρχη για τις ευθύνες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και προσωπικά του πρώην υπουργού για τα θέματα των οδικών αξόνων της Ηπείρου.
«Είναι γεγονός ότι τόσο εγώ όσο και η Περιφερειακή Αρχή στο σύνολό της έχουμε συνεργαστεί με υπουργούς πολλών κυβερνήσεων. Υπήρξαν και εξαιρέσεις, Σπίρτζης υπήρξε μόνο ένας. Ακόμη και σήμερα επιχειρεί να διαστρεβλώσει τα γεγονότα, αλλά δεν έχει το θάρρος να απευθυνθεί απευθείας σε μένα, αλλά αναφέρεται γενικά σε «ομάδα Μετσόβου» ή σε «λογική Μετσόβου»», είπε αρχικά ο κ. Καχριμάνης για να συμπληρώσει:
Συγκεκριμένα, λέει η ανακοίνωση για τον πρώην Υπουργό:
“Καταλογίζει στην «ομάδα του Μετσόβου», την εξαίρεση του συνόλου της Π.Ε. Ιωαννίνων από καταβολή διοδίων στην Εγνατία οδό, όταν αυτός υπέγραψε τη διάτρητη απόφαση. Με πρωτοβουλία μου – του εκ Μετσόβου καταγόμενου- η Περιφέρεια Ηπείρου προσέφυγε και δικαιώθηκε για την εξαίρεση του συνόλου των κατοίκων της Π.Ε. Ιωαννίνων στο ΣτΕ, το οποίο ακύρωσε την διάτρητη απόφαση Σπίρτζη, καθώς δεν βρήκε κανένα λόγο που να δικαιολογεί την ευνοϊκή μεταχείριση των κατοίκων του Μετσόβου. Έτσι παραπέμφθηκε στο Υπουργείο να επανακριθεί για το σύνολο των κατοίκων της Π.Ε. Ιωαννίνων η ευνοϊκή αυτή ρύθμιση, που ο κ. Σπίρτζης προνόησε μόνο για τους κατοίκους του Μετσόβου.Σε άλλες Π.Ε. ο τότε Υπουργός Υποδομών έδινε απαλλαγή στο σύνολο των κατοίκων τους, στην Π. Ε. Ιωαννίνων και στα διόδια Δροσοχωρίου έδωσε απαλλαγή μόνο στους κατοίκους του Δήμου Μετσόβου. Το γιατί; Όχι προφανώς για να ικανοποιήσει την «ομάδα Μετσόβου», αλλά για να εκθέσει στην κοινή γνώμη κάποιον ή κάποιους. Αντί δε να ζητήσει συγνώμη για αυτή την μικροπολιτική του στάση, ζητά εξηγήσεις και για το τι θα γίνει με την εφαρμογή της απόφασης.
- Αποδίδει στην «ομάδα Μετσόβου» την πίεση για να γίνει η σύνδεση του Ε-65 κατά 20 χιλιόμετρα πιο κοντά στην Εγνατία. Προφανώς δεν τολμά να αναφέρει το όνομά μου, καθώς ήμουν εκείνος που και σε σύσκεψη στα Τρίκαλα, αλλά και σε διαδοχικές δημόσιες τοποθετήσεις μου, τόνιζα την ανάγκη να γίνει ο δρόμος και ας ενωθεί όπου θέλει με την Εγνατία Οδό, στηρίζοντας έμμεσα καιτον ίδιο ως Υπουργό Υποδομών. Για αυτό άλλωστε δέχθηκα και συνεχίζω να δέχομαι κριτική
- Παραπλανητικά αποδίδει και πάλι στην «λογική Μετσόβου» και σε μένα την άρνηση να συνεχιστεί επί υπουργίας Γ. Σουφλιά η Ιόνια Οδός μέχρι την Κακαβιά, όταν ήμουν από εκείνους που επέμενε να συνεχιστεί το έργο ως έχει ή ακόμη και μέσω της κατασκευής σήραγγας σε τμήμα της».
Παράλληλα ο κ. Καχριμάνης τονίζει ότι ο πρώην Υπουργός αναφέρεται σε έργα που ολοκληρώθηκαν παρότι υπήρχε «μνημόνιο», σε αντιδιαστολή με το «Ταμείο Ανάκαμψης» προσθέτοντας πως για κανένα μεγάλο έργο δεν διακόπηκε η χρηματοδότηση της Ε.Ε. ενώ η Ιόνια Οδός κατασκευάστηκε με σύμβαση παραχώρησης.
«Γεγονός είναι επίσης ότι στη διάρκεια της θητείας του κ. Σπίρτζη στο Υπ. Υποδομών δεν προχώρησαν τα συμπληρωματικά έργα ή η συνέχεια αν θέλετε της Ιόνιας οδού, όπως είναι και οι συνδέσεις με Κακαβιά και με Πρέβεζα. Και για τα δύο έργα η Περιφέρεια Ηπείρου είχε δεσμευμένους πόρους στο Ε.Π. «Ήπειρος 2014-2014» για τμήματα των δύο οδικών αξόνων (κατά το πρότυπο της ε.ο. Καρτέρι- Πάργα) χωρίς το Υπουργείο του να τους αξιοποιήσει ή να αναθέσει στην Περιφέρεια Ηπείρου να προχωρήσει στην υλοποίηση των έργων. Για αυτά τα δύο έργα επί πέντε χρόνια ο τότε Υπουργός είτε δεν έλεγε την αλήθεια, είτε κορόιδευε συστηματικά τους Ηπειρώτες», είπε ο κ. Καχριμάνης, ο οποίος συνέχισε τονίζοντας τα εξής:
«Για μεν τη σύνδεση Ιωάννινα- Κακαβιά και από την απάντησή του προκύπτει ότι ουδέποτε ασχολήθηκε πραγματικά για εξεύρεση χρηματοδότησης. Ούτε όμως και εξήγησε και ποτέ για την αλλαγή των κυκλοφοριακών δεδομένων που ισχύουν για όλη την Ε.Ε. και όχι μόνο για την Ελλάδα.
Για το τμήμα κόμβος Καμπής- Γέφυρα Καλογήρου (για το οποίο ουδέν ανέφερε), τον Αύγουστο του 2018 ανακοίνωσε την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια, η οποία την ενέκρινε με απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος στις 11 Απριλίου 2019. Παραμονές των βουλευτικών εκλογών της 7ης Ιουλίου 2019ο αρμόδιος Διευθυντής Οδικών Υποδομών του Υπουργείου υπέγραφε έγγραφό- που στην Περιφέρεια έφτασε μετεκλογικά- ότι οι μελέτες δεν είχαν ολοκληρωθεί!»,
Ταυτόχρονα, ο κ. Καχριμάνης σημειώνει ότι η Περιφερειακή Αρχή και επί της δικής του θητείας και επί της σημερινής πολιτικής ηγεσίας, ακολουθεί την ίδια τακτική ζητώντας την υλοποίηση των δύο έργων και τη βελτίωση όλων των διευρωπαϊκών οδικών αξόνων της Ηπείρου, θυμιζοντας ότι στο πλαίσιο αυτό η Περιφέρεια ανέλαβε και περαιτέρω πρωτοβουλίες για την προώθηση των διαδικασιών και σε πρώτο στάδιο για να ενταχθεί το άξονας Γιάννενα- Κακαβιά στο «Ταμείο Ανάκαμψης».
Η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε, σύμφωνα με τον ίδιο, όχι εξαιτίας της μελέτης αλλά λόγω άρνησης της Ε.Ε. να εντάξει άλλα οδικά έργα.
Κλείνοντας ο κ. Καχριμάνης τονίζει:
«Να θυμίσουμε τη δημόσια τοποθέτηση του τότε Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στα εγκαίνια της Ιόνιας Οδού στο Επισκοπικό τον Σεπτέμβριο του 2017, «…. Από τη δουλειά και τον προγραμματισμό του Υπουργείου Υποδομών θα αναφέρω ως πιο σημαντικά τα έργα κατασκευής του καινούργιου λιμανιού στην Ηγουμενίτσα, την προγραμματισμένη σύνδεση της Ιόνιας οδού με την Πρέβεζα και το Αγρίνιο και την αναβάθμιση του δρόμου από τα Γιάννενα με το μεθοριακό πέρασμα στην Κακαβιά».
Να θυμίσουμε επίσης τη δημόσια τοποθέτηση του τότε Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Αναπτυξιακό Συνέδριο που έγινε το Φθινόπωρο του 2017 στα Γιάννενα, ότι «για το δρόμο Γιάννενα- Κακαβιά προωθείται διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων».
Δύο χρόνια που μεσολάβησαν μέχρι την αποχώρησή του από το Υπουργείο Υποδομών ο κ. Σπίρτζης, τι έκανε για να υλοποιήσει την επιθυμία, τη δέσμευση του πολιτικού του προϊστάμενου, τι αποτέλεσμα είχε η πολιτική διαπραγμάτευση- αν έγινε- με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων;
Απάντηση δεν πήραμε, παρά μόνο ότι … αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη! Μετά από όλα αυτά πάει πολύ ο κ. Σπίρτζης να θέτει ερωτήματα στην Περιφέρεια Ηπείρου για την επικαιροποίηση της μελέτης Γιάννενα- Κακαβιά κλπ.. Έλεος!!!».