Αναδημοσίευση από το BuzzFeedNews.
Γράφουν οι Craig Silverman, BuzzFeed News Reporter, Jane Lytvynenko, BuzzFeed News Reporter, William Kung, BuzzFeed Contributor
Μια εταιρεία υπόσχεται να «χρησιμοποιήσει κάθε μέσο και να αξιοποιήσει κάθε διαθέσιμη ευκαιρία με στόχο να αλλάξει την πραγματικότητα, σύμφωνα με τις επιθυμίες των πελατών μας»
Ο Peng Kuan Chin έβγαλε το τηλέφωνό του, πρόθυμος να δείξει το μέλλον της διαδικτυακής χειραγώγησης.
Οι αθέατοι διακομιστές άρχισαν να αναζητούν στο διαδίκτυο για κινέζικα άρθρα και αναρτήσεις. Το σύστημα γρήγορα αναδιοργάνωσε τις λέξεις και τις προτάσεις σε νέο κείμενο. Η οθόνη του εμφάνισε μια ταχέως αυξανόμενη συσχέτιση των αντικειμένων που παράγει το προϊόν του, το οποίο ονομάζει το «Σύστημα Αυτόματης Συλλογής Περιεχομένου» (Content Farm Automatic Collection System).
Με τα άρθρα ανά χείρας, ένα σύνολο ιστοτόπων που ο Peng ελέγχει, τις δημοσίευσε και οι χιλιάδες ψεύτικοι λογαριασμοί του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διασκορπίστηκαν μέσω του διαδικτύου, στέλνοντας άμεσα το χειραγωγημένο περιεχόμενο σε ειδήσεις, εφαρμογές εισερχομένων μηνυμάτων και αποτελέσματα αναζήτησης.
«Έχω αναπτύξει αυτό το σύστημα για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης», δήλωσε ο Peng στο The Reporter, ένα ερευνητικό ιστότοπο ειδήσεων στην Ταϊπέι, ο οποίος συνεργάστηκε με το BuzzFeed News γι’ αυτό το άρθρο και πρόσθεσε ότι ο αυτοματισμός και η τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να δημιουργήσουν γρήγορα κίνηση και δημοσιότητα πολύ πιο γρήγορα από τους ανθρώπους”.
Ο 32χρονος φορούσε αθλητικά παπούτσια Adidas Yeezy και ένα χρυσό Rolex, καθώς κάθισε σε ένα διώροφο γραφείο στο βιομηχανικό τμήμα του Taichung, το οποίο ήταν γεμάτο με αντικείμενα φενγκ σούι, όπως ένα βατόμουρο και ένα τυχερό μπαμπού. Ένα όπλο εκτόξευσης, το οποίο χρησιμοποιεί πεπιεσμένο αέρα για την πυροδότηση μη-θανατηφόρων βλημάτων, στέκονταν στο γραφείο του. Ο Peng είπε ότι το αγόρασε για «ψυχαγωγικούς λόγους».
Στη συνέντευξη, ανέφερε λεπτομερώς τη διαδρομή από την αποστολή ανεπιθύμητων μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (spam) ως μια 14χρονη κοπέλα, που προσέλαβε για να βοηθήσει με την εκστρατεία επανεκλογής του 2018 του Najib Razak, πρώην πρωθυπουργού της Μαλαισίας.
Οι πελάτες της Peng είναι εταιρείες, εμπορικά σήματα, πολιτικά κόμματα και υποψήφιοι στην Ασία. «Οι πελάτες έχουν χρήματα και δεν με νοιάζει τι αγοράζουν», δήλωσε. Αγοράζουν ένα διαδικτυακό σύστημα χειραγώγησης από την αρχή ως το τέλος, το οποίο μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους σε τεράστια κλίμακα – οδηγώντας σε άγρα ψήφων, πώληση προϊόντων και αλλαγή αντιλήψεων.
Το προϊόν του Peng βασίζεται σε λογισμικό αυτοματισμού που είδε στην Κίνα, κάτι που πιστεύει ότι δεν έχει άλλος εκτός της ηπειρωτικής χώρας. Αλλά ενώ η τεχνολογία του μπορεί να είναι μοναδική, η εταιρεία του, η Bravo-Idea, δεν είναι. Υπάρχει τώρα μια παγκόσμια βιομηχανία εταιρειών δημοσίων σχέσεων (PR) και μάρκετινγκ που είναι έτοιμες να αναπτύξουν ψεύτικους λογαριασμούς, ψεύτικες αφηγήσεις και ιστοσελίδες ψευδών ειδήσεων για τη σωστή τιμή.
Βορειομακεδόνες spammers…
Εάν η παραπληροφόρηση το 2016 χαρακτηριζόταν από Βορειομακεδόνες spammers που προωθούσαν ψεύτικες ειδήσεις (fake news) υπέρ του Trump όπως και από Ρώσους troll που τρέχουν αχαλίνωτα σε πλατφόρμες, το 2020 εξελίσσεται ως το έτος που οι επαγγελματίες της επικοινωνίας θα ενοικιάζονται για να παρέχουν εξελιγμένες online προπαγανδιστικές επιχειρήσεις σε όσους είναι πρόθυμοι να πληρώσουν. Σε ολόκληρο τον πλανήτη, οι πολιτικοί, τα κόμματα, οι κυβερνήσεις και άλλοι πελάτες μισθώνουν αυτό που είναι γνωστό στον κλάδο ως «μαύρες εταιρείες δημοσίων σχέσεων» για να διαδίδουν ψέματα και να χειραγωγούν τον online λόγο.
Μια έρευνα του BuzzFeed News – η οποία εξέτασε την κατάργηση των λογαριασμών από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης που απενεργοποιήθηκαν και τις έρευνες από εταιρείες ασφάλειας – διαπίστωσε ότι από το 2011 τουλάχιστον 27 ενέργειες πληροφόρησης στο διαδίκτυο έχουν αποδοθεί εν μέρει ή εξ ολοκλήρου σε εταιρείες PR ή εμπορίας. Από αυτές, 19 συνέβησαν μόνο το 2019.
Πρόσφατα, στα τέλη Δεκεμβρίου, το Twitter ανακοίνωσε ότι αφαίρεσε περισσότερους από 5.000 λογαριασμούς, οι οποίοι δήλωσε, ότι αποτελούν μέρος μιας «σημαντικής κρατικά υποστηριζόμενης επιχείρησης πληροφόρησης» στη Σαουδική Αραβία που πραγματοποίησε η εταιρεία εμπορίας Smaat. Την ίδια ημέρα, το Facebook ανακοίνωσε το κατέβασμα εκατοντάδων λογαριασμών, σελίδων και ομάδων που διαπίστωσε ότι ασχολήθηκαν με την «ξένη και κυβερνητική παρέμβαση» εξ ονόματος της κυβέρνησης της Γεωργίας. Αποδόθηκε η επιχείρηση στην Panda, διαφημιστικό γραφείο στη Γεωργία και στο κυβερνών κόμμα της χώρας.
Ο Nathaniel Gleicher, επικεφαλής της πολιτικής ασφάλειας του κυβερνοχώρου του Facebook, δήλωσε στο BuzzFeed News ότι «η επαγγελματοποίηση της εξαπάτησης» είναι μια αυξανόμενη απειλή.
«Η ευρύτερη έννοια των επιχειρήσεων εξαπάτησης και επιρροής υπήρχε εδώ και αρκετό καιρό, αλλά τα τελευταία χρόνια έχουμε δει […] να μεγαλώνουν επιχειρήσεις που βασίζουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο γύρω από την εξαπάτηση», δήλωσε.
Παρόλο που ο Peng μπορεί να είναι ένας από τους πιο εξειδικευμένους επαγγελματίες του «μαύρου PR», απέχει πολύ από το να είναι μοναδικός. Οι αποκαλύψεις της Σαουδικής Αραβίας και της Γεωργίας ακολουθήθηκαν από ένα παρόμοιο κτύπημα και έρευνες σε επιχειρήσεις μάρκετινγκ και PR σε χώρες όπως το Ισραήλ, η Αίγυπτος, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ουκρανία, η Βραζιλία, η Ινδονησία και η Πολωνία.
Η Cindy Otis, πρώην αξιωματούχος της CIA και συγγραφέας του βιβλίου «True or False: A CIA Analyst’s Guide to Spotting Fake News», δήλωσε στο BuzzFeed News ότι οι ενημερωτικές ενέργειες από έθνη-κράτη όπως η Ρωσία και το Ιράν έχουν δώσει ένα “playbook” σε άτομα και ομάδες που έχουν οικονομικά κίνητρο για να εντρυφήσουν σε αυτό το χώρο.
Η εμφάνιση εταιρειών «μαύρου PR» σημαίνει ερευνητές σε πλατφόρμες, εταιρείες ασφάλειας και μέσα στην κοινότητα πληροφοριών, δαπανάται όλο και περισσότερο χρόνος για να εξετάζουν τις υπηρεσίες παραπληροφόρησης για ενοικίαση που βρίσκονται εκεί έξω”, δήλωσε ο Otis.
Ο όμιλος Archimedes, μια ισραηλινή εταιρία «μαύρου PR», δημιούργησε δίκτυα εκατοντάδων σελίδων, λογαριασμών και ομάδων στο Facebook, κομπάζοντας στον ιστότοπό του ότι «θα χρησιμοποιεί κάθε εργαλείο και θα αξιοποιεί κάθε διαθέσιμο πλεονέκτημα για να αλλάξει την πραγματικότητα σύμφωνα με την τις επιθυμίες του πελάτη». Για μια εκλογική διαδικασία στο Μάλι, δημιούργησε μια πλαστή σελίδα ελέγχου στοιχείων που δήλωσε ότι δημιουργήθηκε από τοπικούς φοιτητές. Στην Τυνησία, «έτρεξε» μια σελίδα με τίτλο «Stop à la Désinformation et aux Mensonges» (Τέλος στην παραπληροφόρηση και τα ψέματα). Στη Νιγηρία, «έτρεξε» σελίδες που ήταν υπέρ και κατά του ίδιου πολιτικού, πρώην αντιπροέδρου Atiku Abubakar. Οι ερευνητές θεώρησαν ότι η σελίδα που ήταν υπέρ του Abubakar «σχεδιάστηκε πιθανότατα να εντοπίσει τους υποστηρικτές του, προκειμένου να τους στοχεύσει με περιεχόμενο κατά του Abubakar αργότερα».
Στην Ουκρανία, η εταιρεία PR Pragmatico απασχολούσε δεκάδες νέους, ψηφιακά εξοικειωμένους ανθρώπους για να αντλήσει θετικά σχόλια σε πλαστούς λογαριασμούς του Facebook για τους πελάτες. Στην Πολωνία, η Cat@Net διαχειριζόταν δίκτυα ψεύτικων λογαριασμών στο Twitter που λειτουργούσαν από στελέχη με αναπηρίες που εργάζονταν από το σπίτι, τους οποίους προσέλαβε η εταιρεία επειδή θα μπορούσε να τους πληρώνει χαμηλότερα από τις τάσεις της αγοράς, ενώ έλαβαν κρατικές επιχορηγήσεις γι’ αυτό. Η έκθεση της Investigate Europe διαπίστωσε επίσης ότι η Cat@Net πραγματοποίησε εργασίες για έναν από τους σημαντικότερους οργανισμούς PR της Πολωνίας, τον Art-Media (Η εταιρεία αυτή αρνήθηκε να συνεργαστεί με την Cat@Net).
Στο Πουέρτο Ρίκο, δημοσιογράφοι αποκάλυψαν ότι ο πρώην κυβερνήτης Ricardo Rosselló ήταν διαχειριστής μιας ομάδας που έκανε chat με τηλεγραφήματα, όπου ένας σύμβουλος από την εταιρία μάρκετινγκ KOI φαινόταν να σχεδιάζει και να κατευθύνει εκστρατείες μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να προκαλεί φιλοκυβερνητικά μηνύματα και επιθέσεις. Τον Αύγουστο, ο Rosselló παραιτήθηκε, εν μέρει από την εκτεταμένη οργή κατά αυτών των συνομιλιών.
Η καριέρα του Peng
Η καριέρα του Peng είναι ένας οδικός χάρτης για τον τρόπο με τον οποίο οι υπηρεσίες online χειραγώγησης εξελίχθηκαν από τις ατομικές επιχειρήσεις έως τις υπηρεσίες που διαφημίζουν ανοιχτά τις υπηρεσίες τους και απασχολούν πολύ προσωπικό.
Στα 14 του χρόνια, δημιούργησε ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ανεπιθύμητης αλληλογραφίας (spam) για να γεμίσει ηλεκτρονικά ταχυδρομεία ανθρώπων στην Ταϊβάν. «Χρησιμοποιώντας 30 υπολογιστές που είχα σε ένα δωμάτιο, έγινα πολύ μεγάλος παίκτης στην αποστολή ανεπιθύμητων μηνυμάτων», δήλωσε ο Peng. «Νομίζω ότι 1 στους 2 ανθρώπους στην Ταϊβάν έχει λάβει ανεπιθύμητα μηνύματα για τα οποία ήμουν υπεύθυνος».
Στο γυμνάσιο, δημιούργησε λογισμικό για την αποστολή ανεπιθύμητων μηνυμάτων σε δημοφιλή ηλεκτρονικά μηνύματα μέσω διαδικτύου με προσφορές, ονομάζοντας το προϊόν ως «Αυτόματο Δελτίο Δημοσίευσης». Μια διαφήμιση ρώτησε επισκέπτες σε ιστοσελίδες πορνογραφικού περιεχομένου: «Ξέρετε ότι ο υπερβολικός αυνανισμός μπορεί να προκαλέσει ανικανότητα και πρόωρη εκσπερμάτωση;». Ο Peng είπε ότι η διαφήμιση με τη διασπορά της ανησυχίας… βοήθησε τις πωλήσεις χαπιών βελτίωσης σεξουαλικής επιθυμίας που προωθούσε.
Ο Peng δημιούργησε χιλιάδες ψεύτικους λογαριασμούς σε δημοφιλείς κινεζικούς ιστοτόπους ανταλλαγής μηνυμάτων για να προωθήσει τα προϊόντα του και τα προϊόντα των πελατών του. Σύντομα άρχισε να κατασκευάζει και να πουλά ιστοσελίδες και να συμβουλεύει μέσω Skype για το πώς μπορεί να κερδίσει κανείς χρήματα online.
«Έχω φιλοξενήσει τόσους πολλούς που σχεδόν έχασα τη φωνή μου! Ήμουν τότε μαθητής λυκείου και η μητέρα μου αναρωτιόταν τι έκανα και μίλαγα στο τηλέφωνο όλη την ημέρα», είπε.
Το 2011, τραγουδιστές από σχολεία σε όλη την Ταϊβάν συναγωνίστηκαν σε ένα δημοφιλή τηλεοπτικό διαγωνισμό. Το σχολείο που πήγαινε ο Peng κέρδισε; η ομάδα του έλαβε περισσότερες από 41 εκατομμύρια ηλεκτρονικές ψήφους, σχεδόν δύο φορές ο πληθυσμός της Ταϊβάν. Ένας υπεύθυνος του σχολείου επιβεβαίωσε στο Reporter ότι το σχολείο είχε ζητήσει βοήθεια από τον Peng στον διαγωνισμό, αλλά αρνήθηκε να σχολιάσει περαιτέρω.
Από το 2013, ο Peng αναπτύσσει το «Σύστημα Αυτόματης Συλλογής Περιεχομένου» (Content Farm Automatic Collection System). Οι πελάτες του χρησιμοποιούν το σύστημά του για να υπερκεράσουν τις επιλεγμένες «γωνιές» του διαδικτύου με torrents κειμένου που παράγει AI που επηρεάζουν τα αποτελέσματα αναζήτησης. Ο Peng τελειοποίησε το σύστημα με την αγορά των υπηρεσιών κάθε μέσου κοινωνικής δικτύωσης και SEO χειραγώγησης που θα μπορούσε να βρει στο Taobao, ένα τεράστιο κινεζικό site ηλεκτρονικού εμπορίου που ανήκε στο Alibaba.
«Πιάστηκα κορόιδο μερικές φορές στην αρχή, επειδή δεν κατάλαβα πραγματικά το λογισμικό», είπε. «Πολλοί από αυτούς ήταν ψεύτικοι ή άχρηστοι».
Ο Peng ανέθεσε στους έξι προγραμματιστές του να δημιουργήσουν ένα σύστημα εμπνευσμένο από τα καλύτερα από όσα είδε.
«Αυτή η λογική μάρκετινγκ ανταποκρίνεται στον τεράστιο πληθυσμό της Κίνας των 1,4 δισεκατομμυρίων ανθρώπων, (όπου το περιεχόμενο) κόβει το μάτι του, μόνο όταν υπάρχει όγκος δεδομένων», είπε. «Συγκριτικά, στην Ταϊβάν υπάρχουν μόνο 23 εκατομμύρια άνθρωποι. Εφαρμόζοντας αυτή τη λογική, θα δημιουργήσω το μεγαλύτερο όγκο στο συντομότερο χρονικό διάστημα και οι πληροφορίες που θα διαδώσω θα φτάσουν στα μάτια όλων ».
Ενώ ο Peng επικεντρώνεται στην αυτοματοποίηση, οι επιχειρήσεις «μαύρου» PR αλλού βασίζονται στη χειρωνακτική εργασία, χρησιμοποιώντας ωμή δύναμη με αυτό που εκείνος κάνει με τον κώδικα.
Για τον ερευνητή δημοσιογράφο Vasil Bidun, αυτό σήμαινε μια οχτάωρη αλλαγή στη μοντέρνα γειτονιά Podil του Κιέβου. Θα συνδεθεί με διαφορετικούς ψεύτικους λογαριασμούς του Facebook για να σχολιάσει υπέρ υποψηφίων, να επικρίνει αντιπάλους τους ή να καθοδηγήσει συνομιλίες σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Οι προεδρικές εκλογές της Ουκρανίας ήταν σε εξέλιξη και δήλωσε ότι ο εργοδότης του, η εταιρεία Pragmatico, φάνηκε να έχει εξασφαλίσει συμβάσεις με πολλούς ανθρώπους που εκτελούν καθήκοντα. (Όλοι οι πολιτικοί που ρωτήθηκαν σχετικά με την επιχείρηση των troll έχουν αρνηθεί τη συμμετοχή τους).
«Ο στόχος είναι να πάρετε μια συναισθηματική αντίδραση από ένα άτομο», δήλωσε ο Bidun σε συνέντευξή του. «Αν διαβάσουν ένα σχόλιο, ακόμη και (αν καταλάβουν) ότι γράφτηκε από ένα bot, θα μπορούσε να τους επηρέαζε συναισθηματικά και γίνεται πιο δύσκολο για αυτούς να ελέγξουν τον εαυτό τους».
Η Cat@Net δήλωσε ότι ήταν μια εταιρεία PR, αλλά στην πραγματικότητα ήταν ένας «κήπος» troll
Αλλά ο Bidun δεν χτυπούσε μόνο κάρτα στο γραφείο. Μετά από τρεις μήνες που εργάστηκε μυστικά στο πρακτορείο, δημοσίευσε μια εις βάθος έρευνα. Αυτός και περίπου 50 άλλοι υπάλληλοι της Pragmatico εργάστηκαν σε ένα μόνο διαμέρισμα, αλλάζοντας σε τρεις βάρδιες. Ήταν κυρίως φοιτητές που προσπαθούσαν να κερδίσουν επιπλέον χρήματα, μόλις λίγο πάνω από $300 το μήνα, είπε. Κανείς δεν μίλησε για τη δεοντολογία της δουλειάς – απλά έκαναν αυτό που τους είπαν, προωθώντας τις υποψηφιότητες τόσο των συντηρητικών όσο και των προοδευτικών πολιτικών, συμπεριλαμβανομένου και του λαϊκού μουσικού Svyatoslav Vakarchuk.
«Ήταν οι καλοκαιρινές διακοπές και ήταν ένας τρόπος για να κερδίσω λίγα χρήματα», είπε. «Οι περισσότεροι δεν σκέφτονται πολύ για τις συνέπειες που μπορεί να έχει η δουλειά τους, γράφουν απλά».
Δύο ημέρες πριν δημοσιευθεί η έρευνα του Bidun τον Σεπτέμβριο του 2019, το Facebook ανακοίνωσε την διαγραφή των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας στην πλατφόρμα, η οποία ανερχόταν σε 168 λογαριασμούς, 149 σελίδες και 79 ομάδες. Ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποκάλυψε επίσης ότι η Pragmatico δαπάνησε 1,6 εκατομμύρια δολάρια για διαφημίσεις, ένα σημαντικό ποσό για την ουκρανική αγορά.
Αλλά το «μαύρο» PR συνεχίζει να ανθίζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε άλλα μέρη της Ανατολικής Ευρώπης. Φέτος, ενώ έκανε ρεπορτάζ για το «Investigate Europe», η Katarzyna Pruszkiewicz πέρασε έξι μήνες υπό μυστική εργασία για την Cat@Net, μια πολωνική εταιρεία που περιγράφει τον εαυτό της ως «οργανισμό ePR που περιλαμβάνει ειδικούς που δημιουργούν μια θετική εικόνα για εταιρείες, ιδιώτες και δημόσια ιδρύματα, κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
«Η Cat@Net δήλωσε ότι ήταν μια εταιρεία PR, αλλά στην πραγματικότητα ήταν ένας «κήπος» troll. Έκαναν ψεύτικους λογαριασμούς», ανέφερε στο BuzzFeed News. (Η εταιρεία αρνήθηκε ότι ήταν ένας μηχανισμός troll σε μια δήλωση που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα της).
………………………………………………………..
Η άνοδος των εταιρειών «μαύρου» PR έχει μπει στο ραντάρ της παγκόσμιας PR βιομηχανίας, η οποία έχει επί μακρόν αντιμετωπίσει προβλήματα αφ’ εαυτής. Το 2017, ο κλάδος έλαβε θέση εναντίον της χειραγώγησης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όταν η Ένωση Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας απέβαλε την εταιρεία Bell Pottinger, μια πλέον ανίσχυρη εταιρία δημοσίων σχέσεων που εδρεύει στο Λονδίνο, αφού διερεύνησε το έργο της στη Νότια Αφρική, όπου η επιχείρηση στήριξε τις φυλετικές εντάσεις στην υπηρεσία έναν δισεκατομμυριούχου πελάτη της. Η Bell Pottinger είχε προηγουμένως λάβει σύμβαση ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων από το Πεντάγωνο για να εκτελέσει ένα απόρρητο πρόγραμμα προπαγάνδας στο Ιράκ, σύμφωνα με το Γραφείο Διερευνητικής Δημοσιογραφίας.
Οι παγκόσμιοι οργανισμοί συχνά κοιτάζουν τους κανόνες της βιομηχανίας. Η Jill Tannenbaum, υπεύθυνη επικοινωνίας και μάρκετινγκ για τον γίγαντα του PR Weber Shandwick, δήλωσε στο BuzzFeed News ότι η εταιρεία πρέπει να «προσελκύσει κοινό με εκστρατείες που έχουν τις ρίζες τους στην αλήθεια», ακόμη και όταν «ανταγωνίζονται σε αγορές στις οποίες λαμβάνουν χώρα αθέμιτες πρακτικές».
«Έχουμε μια διαδικασία για να αξιολογήσουμε τυχόν δεσμεύσεις έναντι πελατών μας που μπορεί να μην συμμορφώνονται με τις αξίες μας ή να συμπεριλαμβάνουμε τακτικές που δεν είναι ειλικρινείς ή διαφανείς, ώστε να μπορούμε να συμβουλεύουμε τις ομάδες μας και τους πελάτες μας αναλόγως», ανέφερε σε δήλωσή της. «Οι τοπικοί μας ηγέτες – στις Φιλιππίνες και σε όλο τον κόσμο – έχουν την εξουσία να απομακρύνουν το έργο που δεν συμμορφώνεται με τις αξίες μας».
Μετά την αποβολή της Bell Pottinger, ο Διεθνής Οργανισμός Επικοινωνιών και Συμβουλευτικής, μια οργάνωση «ομπρέλα» που αντιπροσωπεύει PR εμπορικές ομάδες σε όλο τον κόσμο, καθιέρωσε 10 αρχές γνωστές ως Διακήρυξη του Ελσίνκι. Απαιτούν από τους επαγγελματίες της επικοινωνίας να «γνωρίζουν τη δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και να την χρησιμοποιούν με υπευθυνότητα» και να «μην συμμετέχουν ποτέ στη δημιουργία ή στην εν γνώσει τους διάδοση fake news».
Ο Francis Ingham, γενικός διευθυντής της PRCA και διευθύνων σύμβουλος της ICCO, δήλωσε στο BuzzFeedNews ότι οι εταιρίες «μαύρου» PR βγάζουν το κακό όνομα στους ηθικούς επαγγελματίες.
«Τα μέλη μας είναι εξαγριωμένα που είναι πλέον λερωμένα με το «λεκέ» αυτών των ανθρώπων που λειτουργούν έξω από τις ηθικές παραμέτρους (της βιομηχανίας)», είπε.
Παρά τον αυξανόμενο αριθμό πληροφοριών για λειτουργίες που αποδίδονται στις εταιρείες δημοσίων σχέσεων ή στο μάρκετινγκ, ανέφερε ο Ingham, αυτές οι επιχειρήσεις αποτελούν την εξαίρεση.
«Αναγνωρίζω ότι πάντα θα υπάρχει ένα μικρό ποσοστό ανθρώπων που αποκαλούν τους εαυτούς τους PR ή επαγγελματίες του μάρκετινγκ που δραστηριοποιούνται στην γκρίζα ή μαύρη περιοχή», είπε.
Ενώ η νόμιμη PR βιομηχανία εργάζεται για να διαφοροποιηθεί από αυτούς τους επαγγελματίες, οι πλατφόρμες βρίσκουν όλο και πιο δύσκολο να κλαδεύουν το «μαύρο» PR από τα οικοσυστήματα τους.
«Εάν η εταιρεία εργάζεται σε πολλαπλές πλατφόρμες και έχει ένα ευρύ φάσμα επιχειρηματικών συμφερόντων, ίσως να μην είμαστε σε θέση να τις καταστρέψουμε εντελώς», δήλωσε ο Gleicher του Facebook.
Είπε ότι η προσέγγιση του Facebook είναι να αφαιρέσει τα περιουσιακά στοιχεία που εμπλέκονται σε μια συγκεκριμένη πράξη και να απαγορεύσει ολόκληρη την οργάνωση. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το Facebook επίσης απαγορεύει τους βασικούς υπαλλήλους από την πλατφόρμα.
«Ο λόγος που το κάνουμε είναι για να καταστήσουμε σαφές ότι δεν πρόκειται να είναι ένα κερδοφόρο επιχειρηματικό μοντέλο στην πλατφόρμα μας», ανέφερε ο Gleicher. «Χτίζεις μια επιχείρηση γύρω από αυτό, εμείς θα σε απομακρύνουμε».
Ο Peng, ωστόσο, είναι αναλλοίωτος. Είπε ότι είναι εύκολο να αποφεύγει κανείς τους ελέγχους του Facebook και ότι η ζήτηση για τις υπηρεσίες του παραμένει ισχυρή.
«Νομίζω ότι το «σπάσιμο» του Facebook είναι αρκετά εύκολο. Το λογισμικό μου αναπτύσσεται για να αγωνίζεται συνεχώς ενάντια στο Facebook», δήλωσε. «Αυτό γίνεται επειδή υπάρχουν αγορές, πελάτες και ανάγκες και οι άνθρωποι έχουν χρήματα για να πληρώσουν για την υπηρεσία. Το κάνουμε γιατί υπάρχει ζήτηση».
Διαβάστε το πρωτότυπο κείμενο εδώ