Επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου σε 43 πόλεις της Περιφέρειας, και στα μεγάλα νησιά (Κρήτη, Ρόδο, Μυτιλήνη, Σάμο και Χίο) με στόχο την τροφοδοσία περισσότερων από 32.000 καταναλωτών, κυρίως οικιακών, προβλέπει το πενταετές (2018 – 2022) πρόγραμμα ανάπτυξης της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Τα κεφάλαια που απαιτούνται για την κατασκευή των υποδομών διανομής, προέρχονται κατά 50% περίπου από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ) των αντιστοίχων Περιφερειών, το 40% μέσω δανεισμού από διεθνή πιστωτικά ιδρύματα και το υπόλοιπο 10% από Ίδια Κεφάλαια, τα οποία εν μέρει θα προέλθουν από την αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και τα υπόλοιπα από τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας.
Η ανάκτηση των επενδύσεων γίνεται μέσω της είσπραξης του Τέλους Διανομής για τη Βασική Δραστηριότητα, σύμφωνα με το Τιμολόγιο Διανομής, το οποίο έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ. Η ΔΕΔΑ έχει σχεδιάσει την επέκταση του δικτύου διανομής σε όλη την Ελλάδα με στόχο να εξασφαλίζεται η διείσδυση σε κάθε περιοχή καθώς και το μέγιστο δυνατό όφελος για τους Τελικούς Πελάτες, μέσω μειωμένων χρεώσεων διανομής.
Το παρόν Πρόγραμμα Ανάπτυξης είναι εκείνο που εξασφαλίζει το χαμηλότερο δυνατό τιμολόγιο διανομής, διότι σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση θα οδηγούμαστε σε υψηλότερες χρεώσεις, αφού:
α. με το Ν.4336/2015 δόθηκε στη ΔΕΔΑ η διαχείριση και η διανομή στις περιοχές της Λοιπής Ελλάδος,
β. στις ως άνω περιοχές υπήρχε υποτυπώδης υποδομή διανομής φυσικού αερίου,
γ. η ΔΕΔΑ έλαβε πρόσκληση για τη χρηματοδότηση των έργων ανάπτυξης δικτύου διανομής και συνδέσεων Τελικών Πελατών μέσω ΕΣΠΑ, το οποίο αντιστοιχεί στο 50% του συνολικού κόστους ανάπτυξης υποδομών διανομής, που συνεπάγεται ότι το 50% του κόστους αυτού δεν επιβαρύνει τους Τελικούς Πελάτες.
Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του Δικτύου Διανομής της ΕΔΑ Λοιπής Ελλάδος, περιλαμβάνει τις εκτιμήσεις σχετικά με την κατασκευή του Δικτύου, με αναφορά στο μήκος νέου Δικτύου Διανομής μέσης και χαμηλής πίεσης, τις περιοχές στις οποίες θα κατασκευαστεί και το αντίστοιχο κόστος, τις εκτιμήσεις σχετικά με τον αριθμό των καταναλωτών που θα συνδεθούν με το Δίκτυο Διανομής, καθώς και τις εκτιμήσεις σχετικά με την ποσότητα φυσικού αερίου που θα διανεμηθεί μέσω του Δικτύου για κάθε κατηγορία καταναλωτών.
Για την Ήπειρο
Αναλυτικά ο προγραμματισμός για την επέκταση των δικτύων περιλαμβάνει διάφορες περιοχές μεταξύ των οποίων και η Ήπειρος:
-Περιφέρεια Ηπείρου: Δήμοι Ιωαννιτών, Άρτας, Πρέβεζας και Ηγουμενίτσας.
Πρόκειται να συνδεθούν 690 Οικιακοί και 165 Εμπορικοί νέοι Τελικοί Πελάτες, για τους οποίους προβλέπεται κατανάλωση που ανέρχεται αντίστοιχα σε 13.800 MWh για τους Οικιακούς και 16.500 MWh για τους Εμπορικούς Τελικούς Πελάτες. Κόστος εγκατάστασης 6.563.796 €.
Οι υποδομές πέρα από το δίκτυο που προβλέπεται να κατασκευαστούν είναι:
Ιωάννινα: 3 σταθμοί CNG, κόστος 180.000 €, δυναμικότητα αποσυμπιεστή 3.000 (m3/h)
Άρτα: 2 σταθμοί CNG, κόστος 180.000 €, δυναμικότητα αποσυμπιεστή 3.000 (m3/h)
Πρέβεζα: 2 σταθμοί CNG, κόστος 180.000 €, δυναμικότητα αποσυμπιεστή 3.000 (m3/h)
Ηγουμενίτσα: 2 σταθμοί CNG, κόστος 180.000 €, δυναμικότητα αποσυμπιεστή 3.000 (m3/h)
Τι είναι το φυσικό αέριο;
Το φυσικό αέριο ή CNG (Compressed Natural Gas), όπως υποδηλώνει και η ονομασία του προέρχεται από την φύση και εξάγεται από γεωτρήσεις, σε αντίθεση με το LPG που είναι παράγωγο του πετρελαίου. Το CNG αποτελείται κυρίως από μεθάνιο και είναι ελαφρύτερο από τον ατμοσφαιρικό αέρα κατά 0,6 φορές. Έτσι διαφεύγει προς τα πάνω και διαχέεται εύκολα στην ατμόσφαιρα σε αντίθεση με το βαρύτερο LPG. Η θερμοκρασία ανάφλεξής του είναι υψηλότερη έναντι των άλλων καυσίμων, στους 650 βαθμούς Κελσίου.