Με… αυτοσχεδιασμούς και ακροβασίες στα όρια της νομιμότητας ξεκίνησε η θητεία της νέας διοίκησης του Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου (για συντομία ΦΟΔΣΑ) και φαίνεται πως η… τεχνογνωσία που αποκτήθηκε κατά τα τελευταία πέντε χρόνια, από την προηγούμενη διοίκηση του Δήμου Ιωαννιτών στο τιμόνι της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Ιωαννίνων, εξάγεται… και έξω από τα διοικητικά όρια του Δήμου Ιωαννιτών.
Διαφορετικά δε μπορεί να ερμηνευτεί η εκ των υστέρων αναφορά σε «σχέδια» προϋπολογισμού, τεχνικού προγράμματος και κανονισμού τιμολόγησης του ΦΟΔΣΑ, από τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο του Φορέα, Νίκο Καλαντζή και Θωμά Μπέγκα.
To ιστορικό και τα ερωτηματικά
Στις 3 Μαρτίου του 2020 και σε δύο διαφορετικές συνεδριάσεις, τα 31 μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Αναγκαστικού Συνδέσμου κλήθηκαν να εγκρίνουν τις τρεις συγκεκριμένες εισηγήσεις, όπως και τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του ΦΟΔΣΑ Ηπείρου.
Αν επρόκειτο για «σχέδια», όπως διατείνονται σήμερα οι διοικούντες τον Φορέα, και όχι για κανονικές αποφάσεις, δεν θα αναφέρονταν αυτόν καν στις δύο προσκλήσεις ημερήσιας διάταξης που εστάλησαν στα 31 μέλη του ΔΣ του ΦΟΔΣΑ;
Πουθενά προφανώς, δείτε εδώ και εδώ, δεν γίνεται αναφορά σε εγκρίσεις «σχεδίων», άρα όλοι λογικά καταλάβαμε πως επρόκειτο για αποφάσεις, όπως άλλωστε και στις δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίασης, ο Νίκος Καλαντζής τόνισε – εδώ το βίντεο.
Ο λόγος που ο Δήμαρχος Ζηρού και πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ έρχεται στις 26 Μαρτίου με την επιστολή του προς τους επτά Δημάρχους των Ιωαννίνων – εδώ – να μιλήσει για σχέδια αποφάσεων και όχι για κανονικές αποφάσεις, μπορεί να συνδέεται είτε με τις αντιδράσεις που εγείρονται στα Γιάννενα για τα υψηλά τιμολόγια ανταποδοτικών τελών που προβλέπει για το 2020 ο ΦΟΔΣΑ είτε με την διοικητική προσφυγή που κατέθεσε ο Δήμος Ιωαννιτών στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας (η οποία παρεμπιπτόντως, κατά την εκτίμησή μου, έχει μικρές πιθανότητες να γίνει αποδεκτή από την ελέγχουσα τη νομιμότητα των αποφάσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υπηρεσία). Την άποψη περί “σχεδίων” ήλθε να υιοθετήσει και ο Θωμάς Μπέγκας με τη χθεσινή ανακοίνωσή του (εδώ), στην οποία όπως λέει, εξέφρασε προσωπικές απόψεις.
Το ζήτημα ωστόσο, είναι πως δεν πρόκειται μόνο και απλά για τακτικισμούς με μικροπολιτική στόχευση που ενδεχομένως εκπορεύονται από τον πρώην πρόεδρο της ΔΕΥΑΙ, γιατί εγείρονται και ζητήματα αλλοίωσης των αποφάσεων των συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Γιατί περί αλλοίωσης αποφάσεων πρόκειται όταν ένα Διοικητικό Συμβούλιο εγκρίνει απόφαση και στο “Διαύγεια” αναρτάται απόφαση που μιλάει για σχέδιο τιμολογιακής πολιτικής – εδώ η αναρτημένη στο “Διαύγεια” απόφαση.
Η εισήγηση για την τιμολογιακή πολιτική που πήραν στα χέρια τους για τη συνεδρίαση της 3ης Μαρτίου τα μέλη του ΦΟΔΣΑ – κατεβάστε την εδώ – δεν αναφέρει πουθενά ότι θα ακολουθήσει η διαδικασία της διαβούλευσης που σήμερα δέχονται για τα δημοτικά συμβούλια της Ηπείρου, ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος του ΦΟΔΣΑ. Η διαβούλευση θα όφειλε να γίνει πριν την συνεδρίαση του ΔΣ του ΦΟΔΣΑ, όπως αυτονόητα αντιλαμβάνεται κανείς. Γιατί δεν έγινε, οφείλουν να εξηγήσουν οι δύο άντρες.
Το αυτό ισχύει και για τον προϋπολογισμό και τη στοχοθεσία του ΦΟΔΣΑ. Πουθενά στην εισήγηση της διοίκησης – εδώ – δεν αναφέρεται το παραμικρό για εκ των υστέρων νέα έγκριση του προϋπολογισμού από το ΔΣ του ΦΟΔΣΑ και αφού περάσει από τη γνώμη των δημοτικών συμβουλίων της Ηπείρου… κάτι που δημόσια σήμερα υποστηρίζει ο κ. Καλαντζής, λέγοντας μάλιστα πως απουσία εγκεκριμένου προϋπολογισμού, είναι στον αέρα η όλη λειτουργία του Αναγκαστικού Συνδέσμου – δηλώσεις του εδώ στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΒΗΜΑ Τηλεόραση, το βράδυ της Τετάρτης.
Και για την πληρότητα του ρεπορτάζ, να προσθέσουμε ακόμα και τις τρεις αποφάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΦΟΔΣΑ (το ολιγομελές όργανο Διοίκησης που “τρέχει” το φορέα και αποτελείται από τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο και πέντε ακόμα αιρετούς):
- η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής για τον προϋπολογισμό – εδώ – σημειώνει: (αποφασίζει ομόφωνα)… και την υποβολή αυτού (σ.σ. το σχεδίου προϋπολογισμού), με πλήρη αιτιολόγηση κάθε εγγραφής στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΑΣΔΣΑ για τη σχετική ψήφισή του
- η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής για την τιμολογιακή πολιτική – εδώ – σημειώνει: (η εκτελεστική επιτροπή αποφασίζει ομόφωνα)… και την υποβολή αυτού, στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΑΣΔΣΑ Περιφέρειας Ηπείρου για τη σχετική ψήφισή του
- η δε απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής για το τεχνικό πρόγραμμα – εδώ – είναι ακόμα πιο κατηγορηματική, αφού λέει: (η εκτελεστική επιτροπή αποφασίζει ομόφωνα)… Β. Την υποβολή του σχεδίου του Τεχνικού Προγράμματος στο Διοικητικό Συμβούλιο για τελική έγκριση, όπως αυτό επισυνάπτεται…
Είναι προφανές ότι από όλα αυτά τα έγγραφα που παρουσιάζουμε στο ρεπορτάζ, πουθενά δεν υπάρχει υπόνοια ότι μιλάμε για “σχέδια” αλλά μόνο για αποφάσεις. Δεν είναι δυνατόν να καταλαβαίνουμε όλοι λάθος…
Το ξεκίνημα και η συνέχεια
Το ξεκίνημα της διοίκησης του ΦΟΔΣΑ, με τις περιγραφείσες προχειρότητες, δεν είναι ασφαλώς και το καλύτερο… Μπορεί να κίνητρα να είναι αθώα (η λαϊκή εικόνα του αντιπροέδρου του ΦΟΔΣΑ προς τους συνδημότες του, εικόνα που πλήττεται, επειδή εμφανίζεται ως αυτός που επιβάλλει τις υπέρογκες κατά τη δημοτική αρχή, αυξήσεις στα τέλη καθαριότητας…).
Επειδή όμως, ο ΦΟΔΣΑ θα διαχειριστεί τα επόμενα χρόνια σημαντικά έργα και εκατομμύρια ευρώ, χτυπάμε ένα πρώτο… καμπανάκι στους διοικούντες για να έχουν το νου τους, γενικώς…
Παναγιώτης Μπούρχας