Δεύτερο άκυρο στο διαγωνισμό του Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Απορριμμάτων με την υπογραφή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου Δυτικής Μακεδονίας.
Εδώ η απόφαση.
Η απόφαση καταλήγει: Ακυρώνουμε, κατά τον αυτεπάγγελτο έλεγχο νομιμότητας κατ’ άρθρο 226 του ν. 3852/2010 οπ. ισχύει, την υπ’ αριθμ. 38/2021 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΟ.Δ.Σ.Α. του ν. 4555/2018 με την επωνυμία «Αναγκαστικός Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου» με θέμα «Έγκριση μελέτης και όρων δημοπράτησης για την ανάθεση της υπηρεσίας “Δοκιμαστική λειτουργία, λειτουργία και συντήρηση των ΣΜΑ Ηπείρου, Μεταφορά Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και υπολείμματος της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ηπείρου” με ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό», για παράβαση νόμου, σύμφωνα με το σκεπτικό της παρούσας.
Η ακύρωση έρχεται ενώ είναι στον αέρα ο διαγωνισμός για την κατάθεση προσφορών ως τα μέσα Οκτωβρίου και για δεύτερη φορά, τινάζεται στο αέρα η διαδικασία της ανάθεσης λειτουργίας και συντήρησης των Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων.
Η απόφαση της Αποκεντρωμένης επικαλείται το υπόμνημα διαμαρτυρία της εταιρείας με την επωνυμία «ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ». Ωστόσο το κύριο επιχείρημα για την απόρριψη της απόφασης του ΑΣΔΣΑ στηρίζεται στα χρηματο-οικονομικά κριτήρια της διακήρυξης και λιγότερο στις αιτιάσεις του Αστικού ΚΤΕΛ και του Περιφερειάρχη Ηπείρου.
Μεταξύ άλλων γίνεται επίκληση της απαίτησης του διαγωνισμού για τον γενικό ετήσιο κύκλο εργασιών που πρέπει να ανέρχεται σε ύψος ίσο ή ανώτερο από το 200% του ετήσιου προϋπολογισμού της δημοπρατούμενης υπηρεσίας (2.874.159,43€) που κρίνεται από τον ελέγχοντα ως “υπερβολικά αυστηρή, δυσανάλογη και παραβιάζουσα την αρχή της ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων διαγωνιζομένων καθώς και του υγιούς και βιώσιμου ανταγωνισμού“…
Ως προς τα κριτήρια αποκλεισμού σχετικά με την εμπειρία και άλλα, γίνεται μνεία ουσιαστικά με την εξής αναφορά: “Ο κατ’ αυτό τον τρόπο τεθείς όρος απόδειξης της οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας με απαιτούμενο κύκλο εργασιών σε ύψος που ισούται ή και υπερβαίνει το διπλάσιο της εκτιμώμενης αξίας της υπό εξέταση προς ανάθεση σύμβασης κρίνεται υπερβολικός και δυσανάλογος, αφού δε δύναται να θεωρηθεί ότι με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται αύξηση του ανταγωνισμού, αλλά αντιθέτως η κατά αυτόν τον τρόπο προσπάθεια ενδεχομένως από τον αναθέτοντα φορέα της διασφάλισης της ποιότητας των υπό ανάθεση υπηρεσιών που αποτελούν και το σκοπό της προκείμενης σύμβασης αποκλείει επιχειρήσεις, που δύνανται και είναι ικανές να ανταποκριθούν στο αντικείμενο της εν λόγω συμβάσεως. Αντιθέτως εύλογη κρίνεται, ενόψει και του αντικειμένου του υπόψη διαγωνισμού και των λοιπών υποχρεώσεων του αναδόχου, η απαίτηση ως προς την απόδειξη της οικονομικής επάρκειας, ένας υποψήφιος οικονομικός φορέας να έχει εμπειρία σε παροχή συναφών υπηρεσιών, ήτοι λειτουργία Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (Σ.Μ.Α.), β) τεχνικής υποστήριξης εξοπλισμού διαχείρισης απορριμμάτων και γ) συλλογής & μεταφοράς απορριμμάτων, ίσης ή ανώτερης αξίας με την υπό ανάθεση σύμβαση (ειδικός ετήσιος κύκλος εργασιών κατά την προηγούμενη της δημοσιεύσεως της διακήρυξης τριετία), όπερ αποτελεί και τον κατάλληλο δείκτη ικανότητας που δεν υπερβαίνει το προδήλως αναγκαίο μέτρο (βλ. 307/2020 Απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών)”.
Αναφέρεται στο τέλος της απόφασης πως “Συνακόλουθα ενόψει των αρχών της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζόμενων και της διαφάνειας των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων, σε περίπτωση ακύρωσης μέρους των απαιτούμενων προτύπων διασφάλισης ποιότητας και μέρους των προδιαγραφών και απαιτήσεων του τρόπου εκτέλεσης της προκηρυσσόμενης υπηρεσίας της θα πρέπει να ακυρωθεί στο σύνολό της η διακήρυξη (πρβλ. ΣτΕ 1135/2010, ΕΑ 1089/2009, ΣτΕ 2951-52/2004 επταμ. και απόφαση ΔΕΚ στην υπόθεση C-448/2001, ENV AG κ.λπ., Συλλ. 2003, σελ. Ι-14527, σκέψεις 92-95). Επίσης νοείται ότι η αναθέτουσα αρχή δύναται να τροποποιήσει τους επίμαχους όρους, κατά τρόπο με τον οποίο να καθίστανται νόμιμοι, σύμφωνα με το σκεπτικό της παρούσας, και, με την επιφύλαξη πλήρωσης των διατάξεων δημοσιότητας, ο διαγωνισμός να διεξαχθεί ως προβλέπει το λοιπό κανονιστικό πλαίσιο αυτού”…