Χαρακτηριστικά φωτογραφικών διατάξεων εμπεριείχε η διακήρυξη για το δρόμο Γιάννενα-Καλπάκι-Κακαβιά, όπως έκρινε με την υπ’ αριθμ.568/2023 απόφασή του το 5ο Κλιμάκιο της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), εξετάζοντας την προδικαστική προσφυγή της ένωσης εταιρειών με την επωνυμία “Δομική Κρήτης ΑΕ-ΕΚΤΕΡ ΑΕ-ΕΡΕΤΒΟ ΑΕ-ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε.” κατά του Υπουργείου Υποδομών.
Η παραπάνω ένωση εταιρειών ζητούσε να ακυρωθεί η διακήρυξη της ανοιχτής δημοπρασίας του έργου “Επέκταση Ιονίας Οδού Τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά” κατά το μέρος που αφορά στις πρόσθετες απαιτήσεις και στους όρους περί Οικονομικής και Χρηματοοικονομικής Επάρκειας του άρθρου 22.Γ της διακήρυξης ως και κάθε όρος που παρακωλύει την άθροιση των ικανοτήτων και προσόντων των συμμετεχόντων σε ένωση οικονομικών φορέων.
Η προσφυγή έγινε δεκτή προκαλώντας νέα σημαντική καθυστέρηση στη δημοπράτηση του έργου που είχε υποσχεθεί η απερχόμενη κυβέρνηση ότι θα δημοπρατηθεί εντός του 2022! Μεσολαβούντων και των εκλογών, η υλοποίηση της υπόσχεσης αυτή θα παραμένει σε εκκρεμότητα, κάτι που θα βαρύνει πολιτικά την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Σύμφωνα με σημεία του σκεπτικού της απόφασης:
Από την ανάλυση του επίμαχου φακέλου προκύπτει ότι η προσβαλλόμενη διακήρυξη στα άρθρα 22.Γ και 22.Δ εμπεριέχει πρόσθετους όρους και απαιτήσεις με τρόπο που περιορίζει αναιτιολόγητα τους δυνάμενους να συμμετάσχουν, μεταξύ των οποίων και την προσφεύγουσα κατά τρόπο δυσανάλογο με το υπό δημοπράτηση αντικείμενο. Ειδικότερα όπως αναφέρεται, “στο άρθρο 22.Δ.2 (i) απαιτείται ταυτόχρονα και σωρευτικά, εμπειρία σε κατασκευή 25 χιλιομέτρων αυτοκινητοδρόμου ή/και 25 χιλιομέτρων οδού ελαχίστου συνολικού εύρους ασφαλτικού οδοστρώματος, για κάθε κατεύθυνση κυκλοφορίας, 6,50μ. που θα περιλαμβάνει μία γέφυρα ελάχιστου μήκους 100 μέτρων… Το ειδικό κριτήριο που τίθεται μάλιστα επί ποινή αποκλεισμού, για οδό με ελάχιστο συνολικό εύρος ασφαλτικού οδοστρώματος για κάθε κατεύθυνση κυκλοφορίας 6,50μ. ήτοι συνολικά 13,00μ., είναι μεγαλύτερο και κατά συνέπεια σαφώς δυσανάλογο ως προς το πλάτος οδοστρώματος της τυπικής διατομής που εφαρμόζεται στο δημοπρατούμενο έργο… Τούτο κατά τα προδιαληφθέντα, συνεπάγεται ότι ένωση όπου ένα μέλος έχει εκτελέσει 12 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου που περιλαμβάνει γέφυρα 300 μέτρωνκ αι σήραγγα 500 μέτρων εντός της τελευταίας δεκαετίας και έτερο έργο με αυτοκινητόδρομο 10 χιλιομέτρων, δε γίνεται αποδεκτή, ακόμη και αν έτερο μέλος της εν λόγω ένωσης έχει εμπειρία σε αυτοκινητόδρομο 20 χιλιομέτρων χωρίς γέφυρα και σήραγγα, ως βασίμως υποστηρίζει η προσφεύγουσα”…
Και παρακάτω τονίζεται: “όχι μόνο απαιτείται εμπειρία κατά την τελευταία δεκαετία, σε κατασκευή αυτοκινητοδρόμου ή οδού, που θα εμπεριέχει και κατασκευή γέφυρας και όλα αυτά συγκεντρωμένα στο πρόσωπο ενός οικονομικού φορέα – μέλους της ένωσης, αλλά απαιτείται επιπροσθέτως στο άρθρο 22.Δ.2. (ii) κατά τις τελευταίες πέντες οικονομικές χρήσεις, να έχουν πιστοποιηθεί μέσω εγκεκριμένων λογαριασμών και πληρωθεί ποσά αθροιζόμενης συμβατικής αξίας μεγαλύτερης των 60.000.000ευρώ που θα προέρχονται ωστόσο, από επικαλούμενα έργα αυτοκινητοδρόμων με ελάχιστη συμβατική αξία 15.000.000 ευρώ.”…