Το αίτημα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών βάζει επιτακτικά η ημερίδα με θέμα: «Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στον 21 ο αιώνα: αντιθέσεις, προκλήσεις, ευκαιρίες», που διοργανώνουν την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024 (8.30-15.00) στο συνεδριακό κέντρο “Κ. Παπούλιας”, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Η πρωτοβουλία της διοργάνωσης ταυτίζεται με διάφορες αφορμές, όπως τα 60 χρόνια λειτουργίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με τον εορτασμό των 100 χρόνων από την ίδρυση της ΟΛΜΕ, και τέλος για μία ακόμη, αφού το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων που φέτος συμπληρώνει τα 40 χρόνια ακαδημαϊκής λειτουργίας.
Κάλεσμα συμμετοχής στην εκδήλωση απηύθυναν εκπρόσωποι των διοργανωτών φορέων, στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου, το πρωί της Πέμπτης, ωστόσο το μήνυμα που πέρασε από τη συγκεκριμένη συνέντευξη τύπου ήταν η αναγκαιότητα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Από το 1994 έχει να υπάρξει οργανωμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο πρώην πρόεδρος και νυν ταμίας της ΟΛΜΕ, κ. Νίκος Παπαχρήστος.
Η ημερίδα
Ο κ. Παπαχρήστος εξέφρασε τη χαρά που η ΟΛΜΕ συνεργάζεται με ένα ιστορικό Περιφερειακό Πανεπιστήμιο, ίσως το σημαντικότερο της χώρας μας που έχει προσφέρει τα μέγιστα για την αναβάθμιση της Ηπείρου και χιλιάδες πτυχιούχους στην ελληνική κοινωνία, όπως είπε.
“Οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε ένα δύσκολο σταυροδρόμι. Θεωρούμε ότι είναι ανυπεράσπιστοι αυτή τη στιγμή, θεωρούμε ότι ασκούμε ένα δύσκολο πλέον λειτούργημα, απροστάτευτοι από την ελληνική κοινωνία και χωρίς την απαραίτητη επιμόρφωση. Τα Πανεπιστήμια είναι έτοιμα να επιμορφώσουν τους εκπαιδευτικούς, τα Πανεπιστήμια είναι τα μόνα αρμόδια και οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι είναι οι μόνοι αρμόδιοι για αυτή τη δουλειά απομένει η πολιτική βούληση” τόνισε ο κ. Παπαχρήστος σημειώνοντας το συμβολισμό της ημερίδας επειδή η πολιτεία έχει μείνει πίσω σε αυτόν τον τομέα.
Ο Σπύρος Σούλης, πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, συμπλήρωσε πως υπάρχουν ζητήματα που έχουν να κάνουν με την παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών κυρίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως επίσης και ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα άτομα με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Πάνω σε αυτές τις δύο θεματικές θα κινηθεί η αυριανή ημερίδα.
Ο κ. Νεκτάριος Κορδής, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΛΜΕ επεσήμανε τα εξής στοιχεία:
- 2024: ο Έλληνας και η Ελληνίδα εκπαιδευτικός είναι οι χειρότερα αμειβόμενοι εκπαιδευτικοί σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχουμε το τέταρτο πιο γερασμένο προσωπικό στην Ευρωπαϊκή Ένωση αφού οι άνω των 50 ετών εκπαιδευτικοί αποτελούν το 67% της δευτεροβάθμιας αυτή τη στιγμή!
- Έχουμε μία πολιτεία η οποία έχει δυσανεξία στο διάλογο, όπως είπε, αφού η ΟΛΜΕ έχει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο προτάσεων για να υπάρξει ένας διάλογος με την πολιτεία, έτσι ώστε να δουν οι δύο πλευρές ένα καλύτερο δημόσιο σχολείο, ένα ποιοτικότερο δημόσιο σχολείο, ένα συμπεριληπτικό δημόσιο σχολείο και αυτό είναι αναγκαιότητα για όλη την ελληνική κοινωνία. “Το δημόσιο σχολείο σήμερα έχει ένα πολύ σύνθετο ρόλο, όχι μόνο παιδαγωγικό, κυρίως κοινωνικό” τόνισε ο κ. Κορδής.
Τέλος, ο Βαγγέλης Παπαϊωάννου, Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ιωαννίνων χαρακτήρισε πολύ τιμητικό το γεγονός ότι η ΟΛΜΕ επέλεξε την ΕΛΜΕ Ιωαννίνων και ένα περιφερειακό Πανεπιστήμιο για την κεντρική της εκδήλωση για τα 100 χρόνια παρουσίας. Συμπλήρωσε ως προς την ημερίδα πως δεν είναι απλά μία φιέστα εορτασμού, αλλά κάτι ουσιαστικό: “Θέλουμε να δείξουμε το δρόμο για την πραγματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που ξεφεύγει από σκοπιμότητες και μικροπαραταξιακές λογικές, συνδικαλιστικού χαρακτήρα”. Κάλεσε όλους τους γονείς, εκπαιδευτικούς να παραβρεθούν αύριο στην αίθουσα του Καρόλου Παπούλια στο Πανεπιστήμιο από τις 9 το πρωί μέχρι τη μία το μεσημέρι.
Η επιμόρφωση
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ Ν. Παπαχρήστου τόνισε πως η πάγια θέση της ΟΛΜΕ είναι ότι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να επιμορφωθούν. “Αυτή τη στιγμή οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν με τον τρόπο που δίδασκαν οι δάσκαλοί τους, το μόνο πρότυπο που είχαν ήταν το πρότυπο του δασκάλου τους, όταν αυτοί ήταν μαθητές. Αντιλαμβάνεστε ότι οι εξελίξεις τρέχουν και η εκπαίδευση μένει πίσω. Τα Πανεπιστήμια έχουν τη δυνατότητα, έχουν τις επιστημονικές γνώσεις, έχουνε το κύρος, έχουν το επιστημονικό προσωπικό να βοηθήσουν στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου” τόνισε.
Χρειάζεται όμως η πολιτική βούληση. Και δεν είναι μόνο το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Και τα υπόλοιπα Πανεπιστήμια της χώρας θα μπορούσαν να ανταποκριθούν ή το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων μπορεί να αναλάβει και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη Δυτική Ελλάδα, στη Δυτική Μακεδονία, στη Θεσσαλία, σε τομείς που το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας πιθανά δεν μπορεί να καλύψει.
“Πλέον το μόνο που λείπει είναι η πολιτική βούληση. Λεφτά δεν υπάρχουν λένε κάποιοι, λεφτά υπάρχουνε” τόνισε ο κ. Παπαχρήστος και εξήγησε πως αν τα κρατικά κονδύλια είναι περιορισμένα, επειδή η επιμόρφωση είναι άγνωστη λέξη για την ελληνική δημόσια εκπαίδευση, θα μπορούσε κάλλιστα το Υπουργείο Παιδείας να χρησιμοποιήσει και ευρωπαϊκούς πόρους για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Φαντάζει απίστευτο, αλλά θα μπορούσε να θεωρηθεί και είναι καινοτόμα δράση στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υπάρξει ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, από τη στιγμή που δεν έχει υπάρξει κανένα πρόγραμμα από το μακρινό 1994, επί λειτουργίας των ΠΕΚ, με την τρίμηνη επιμόρφωση εκπαιδευτικών και την απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα.
Ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Σπύρος Σούλης από την πλευρά του, συμφώνησε πως η πολιτεία έχει αργήσει από ένα νόμο που είχε ψηφίσει το 2000, να αναλάβει την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πάνω σε τέτοια καίρια ζητήματα. Το Πανεπιστήμιο και ειδικότερα το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης είναι έτοιμο να συμβάλει σε αυτή την προσπάθεια, προκειμένου να αναδειχθεί μία ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές της χώρας μας” είπε συγκεκριμένα.