Ο προηγούμενος Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής έφτιαχνε δρόμους και κάθετες οδούς στους μεγάλους οδικούς άξονες όπως η Εγνατία, όλα στη βόρεια Ελλάδα, από τη Θεσσαλονίκη και πάνω… – ο ίδιος εκλέγεται “στας Σέρρας”, όπως έλεγαν οι παλιότεροι που έτυχε να κάνουν φαντάροι στη συγκεκριμένη περιοχή…
Ο νυν Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας ανακοινώνει την έναρξη κατασκευής του Τμήματος Μπράλος – Άμφισσα, του διαγώνιου οδικού άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο, που θα συνδέσει όπως είπε, Ιόνιο και Αιγαίο Πέλαγος. Εκλογική περιφέρεια του νυν Υπουργού υποδομών ο Νομός Φθιώτιδος, με έδρα τη Λαμία… για όσους δεν είναι καλοί στην γεωγραφία… ωστόσο το έργο για να είμαστε απολύτως δίκαιοι, χρειάστηκε μερικά χρόνια για να ωριμάσει.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έβαλε στόχο ζωής από την πρώτη θητεία του, την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης, του πιο σημαντικού οδικού έργου αναμφίβολα, από τα όσα αναφέραμε ως τώρα.
Για την Ήπειρο, η ελληνική πολιτεία θεωρεί πως ολοκλήρωσε το χρέος της σε σχέση με τις οδικές συνδέσεις και την άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης, όταν τελείωσε η κατασκευή της Εγνατίας Οδού και της λειψής, Ιόνιας Οδού. Ο υπό κατασκευή Ε65 που συνδέει Ήπειρο και Θεσσαλία, είναι ένας δρόμος που “σέρνεται” πάνω από 15 χρόνια, και με την επικείμενη ολοκλήρωσή του, ωφελεί ασφαλώς και την περιοχή μας αλλά αποτέλεσε σταθερή διεκδίκηση των Θεσσαλών, από τη μεριά της Ηπείρου δε, ούτε καν λόγος στη χάραξη του άξονα, δεν απαιτήθηκε από τους τοπικούς φορείς, με αποτέλεσμα ο δρόμος να συναντήσει την Εγνατία Οδό βορειότερα, από ότι θα μπορούσε – αυτό σημαίνει επιπλέον κόστος σε καύσιμο για εμάς.
Εδώ και μια δεκαετία περίπου, η Ήπειρος βρίσκεται εκτός σχεδιασμών της πολιτείας για μεγάλα οδικά έργα. Οι ανάγκες υπάρχουν, πρώτη είναι η ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού μέχρι τα σύνορα, ακολουθούν η βελτίωση του παραλιακού δρόμου-“καρμανιόλα” Πρέβεζα-Ηγουμενίτσα και απαραίτητα, η σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό, καθώς η Πρέβεζα είναι η μόνη πόλη της Ηπείρου που δε συνδέεται με κάποιο σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Η συγκεκριμένη αγνόηση της Ηπείρου οφείλεται πρωτίστως, στις τοπικές ηγεσίες που συνήθισαν να είναι βολικές απέναντι στις τελευταίες κυβερνήσεις, ανεξαρτήτως κόμματος. Ο επί 13 έτη Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλ. Καχριμάνης θυμήθηκε να ασκήσει κριτική στην κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, όταν στην εξουσία ήρθε η ΝΔ και ο Κ. Μητσοτάκης… Ως τότε, ήξερε να ευχαριστεί Υπουργούς του ΣΥΡΙΖΑ που του έκαναν τα χατίρια, όπως ας πούμε, νόμους για τη νομιμοποίηση σταβλικών εγκαταστάσεων και όλα ήταν μέλι-γάλα.
Στη διάρκεια της σημερινής του παρέμβασης στο τακτικό συνέδριο της ΕΝΠΕ, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου εξέφρασε παράπονα για τη λέξη “λεφτόδεντρα” που χρησιμοποίησε σε μια τηλεοπτική εκπομπή το βράδυ της Τετάρτης, ο Υφυπουργός Υποδομών Ν. Ταχιάος – κι αυτός Βορειοελλαδίτης… – απαντώντας στα αιτήματα του αντιπεριφερειάρχη Πρέβεζας, για τη χρηματοδότηση της βελτίωσης του δρόμου Πρέβεζα-Ηγουμενίτσα. Δεν είπε κάτι παράλογο ωστόσο, ο Θεσσαλονικιός Υφυπουργός: αν αθροίσουμε τον προϋπολογισμό των αιτημάτων για οδικές συνδέσεις στην περιοχή της Ηπείρου, ξεπερνάμε κατά πολύ το 1 δισ.
Στην ίδια τοποθέτηση, ο Περιφερειάρχης εξήρε τη συνεργασία του με την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και με τους Καραμανλή-Καραγιάννη, χωρίς να μπορεί να πει κανείς δημόσια τι προσέφεραν στην Ήπειρο οι συγκεκριμένοι… Συναίνεσαν μόνο στην καθυστέρηση της μελετητικής ωρίμανσης του δρόμου Γιάννενα-Καλπάκι-Κακαβιά, όταν μετέφεραν την ευθύνη αυτού του δρόμου στην Περιφέρεια Ηπείρου, κατόπιν αιτήματος του Αλ. Καχριμάνη, για να την ξαναπάρουν πίσω, δύο χρόνια μετά! Το ίδιο ακριβώς που έγινε υπό τη συγκεκριμένη ηγεσία του Υπ. Υποδομών και με τη σύνδεση Πρέβεζας-Ιόνιας Οδού, εφόσον ο Περιφερειάρχης Ηπείρου αρνείται να αντιληφθεί ότι τέτοιας εμβέλειας οδικά έργα δε μπορεί να είναι υπόθεση μιας Περιφέρειας. Κι εφόσον το κεντρικό κράτος δε θα δείχνει διάθεση να βάλει λεφτά στο συγκεκριμένο δρόμο, τι θα κάνει τότε ο Αλ. Καχριμάνης; Θα επιστρέψει ξανά την ευθύνη του στο Υπ. Υποδομών. Και τι θα έχει μείνει από αυτό το δεύτερο “πήγαιν-έλα” μελετών; Κάποιες απευθείας αναθέσεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, με την υπογραφή Καχριμάνη, σε γνωστά του μελετητικά γραφεία…
Εν κατακλείδι, το κράτος κάνει τους σχεδιασμούς του και ανάλογα με τα συμφέροντα των εκάστοτε Υπουργών αλλά και πιεζόμενο από τις τοπικές κοινωνίες που εκπροσωπούνται από τις εκλεγμένες δημοτικές και περιφερειακές τους αρχές. Στην Ήπειρο, κατά την τελευταία δεκαετία, ο Αλ. Καχριμάνης επέλεξε να ξοδέψει 25 εκατ. ευρώ σε ένα φαραωνικό έργο για τη μετάβαση προς το Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, ενώ θα αρκούσαν πολύ λιγότερα χρήματα για μια απλή βελτίωση του δρόμου. Σπατάλησε άλλα 24 εκατομμύρια ευρώ για την αποκατάσταση του δρόμου από τα Πηγάδια έως τα Πράμαντα, έργου αμφίβολης αποτελεσματικότητας, αφού για τη συγκεκριμένη περιοχή άλλη ήταν η πραγματική ανάγκη. Σπαταλά την ίδια ώρα δεκάδες εκατομμύρια σε κόμβους – 6 εκατ. μόνο για το λεγόμενο κόμβο Επισκοπικού (!) – και σε μικροέργα οδικών παρεμβάσεων, αντί να προτεραιοποιήσει τις ανάγκες της περιοχής μας, κατευθύνοντας δυνάμεις και πόρους σε κάποια από τις μεγάλες ιεραρχήσεις που προαναφέραμε και την ίδια ώρα, η δική του κυβέρνηση φαίνεται πως τον εγκαταλείπει ακόμα και στον προσωπικό, υπερφίαλο στόχο της ανέγερσης μιας εγκατάστασης κόστους 50 εκατ. ευρώ για την φιλοξενία εταιρειών πληροφορικής.
Ίσως είναι αυτό που τον πονάει σήμερα περισσότερο τον Περιφερειάρχη Ηπείρου και όχι τα ωμά λόγια του Υφυπουργού Υποδομών – πόσο άλλωστε διαφέρουν αυτά τα λόγια από την παραδοχή του Κ. Μητσοτάκη προ μερικών μηνών ότι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου είναι επιστημονική φαντασία; Τότε θυμίζουμε, ο Περιφερειάρχης εξήρε το ρεαλισμό του Πρωθυπουργού!
Οι Υπουργοί και οι κυβερνήσεις λοιπόν κάνουν τους σχεδιασμούς τους. Εμείς στην Ήπειρο του Αλ. Καχριμάνη μάθαμε να πορευόμαστε με το σήμερα, με αρπαχτές και με το “πάμε και όπου βγει”… To πολύ να εισπράξουμε κανένα χτύπημα στην πλάτη από τον Πρωθυπουργό… (η φωτογραφία του θέματος είναι από την τελευταία επίσκεψη του Κ. Μητσοτάκη στα Γιάννενα).
Παναγιώτης Μπούρχας