Όλοι γνωρίζετε ασφαλώς, το παραμύθι με τη Χιονάτη και τους εφτά νάνους…
Ξέρετε και την κακιά του παραμυθιού, τη βασίλισσα, μητριά της Χιονάτης, η οποία κάθε τόσο στήνεται μπροστά στον μαγικό της καθρέφτη και τον ρωτά: «Καθρέφτη, καθρεφτάκι στον τοίχο πάνω τώρα, Ποια είναι η ωραιότερη σ’ ολόκληρη την χώρα;». Εννοείται ότι γνωρίζετε και την απάντηση του καθρέφτη.
Στη θέση του καθρέφτη βάλτε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, social media (sm) για συντομία στο άρθρο, και στη θέση της κακιάς βασίλισσας, δύο μεγάλες κατηγορίες: τους άνδρες και τις γυναίκες χρήστες τους, όπου οι άνδρες θεωρούνται ως πολιτικά πιο ενεργοί και οι γυναίκες ως ενδιαφερόμενες, κυρίως για την εξωτερική τους εμφάνιση – υπόθεση απαραίτητη για τη διευκόλυνση της επιχειρηματολογίας και φαινομενικά φαλλοκρατική, δέχομαι γι’ αυτό εκ των προτέρων πως συμβαίνει και το αντίστροφο: άντρες νάρκισσοι και γυναίκες ευαίσθητες περί τα πολιτικά δρώμενα…
Αφορμή για τούτο το άρθρο, στάθηκε η εκλογική αναμέτρηση της Κεντροαριστεράς, την οποία χλεύασαν αρκετοί εξ όσων δεν συμμετείχαν, στα social media.
Έχουμε λοιπόν, την κατηγορία των ανδρών – χρηστών των sm, οι οποίοι παρακολουθούν εκ του μακρόθεν, τις πολιτικές διεργασίες αλλά που ποτέ, δε συμμετέχουν σε αυτές, είτε είναι δωρεάν, είτε κοστίζουν 3 ευρώ… Εδώ τα social media λειτουργούν σαν την πλατεία όπου ο χρήστης κάνει την ομιλία του, στην οποία κατά κόρον πηγαίνουν φίλοι και συγγενείς του, σπανίως όσοι τον αντιπαθούν, χειροκροτείται, αποθεώνεται με likes, shares και κοινοποιήσεις και αισθάνεται ο ευφυέστερος πολιτικά μεταξύ όλων των γνωστών του. Ως εκ τούτου, η άσκηση της δημοκρατίας εξαντλείται πάνω στο πληκτρολόγιο του υπολογιστή του ή στην οθόνη του κινητού του, με την έκφραση απόψεων για πολιτικούς και τη δράση πολιτών.
Αντιστοίχως, για τις γυναίκες – χρήστες των sm που δεν ενδιαφέρονται για πολιτική, facebook και instagram λειτουργούν σαν ιδιωτική πασαρέλα. Πάνω της ανεβαίνουν μοντέλα που τους μοιάζουν κατά κόρον: για μια εύσωμη χρήστη των sm, ιδανικό μοντέλο δεν είναι το αποστεωμένο αλλά το πληθωρικό ως υπέρβαρο και για μια λεπτή, το αντίθετο…
Ως επί το πλείστον, οι κριτές των εν λόγω χρηστών έχουν τα ίδια με αυτές γούστα, οπότε δεν είναι και τόσο αυστηροί μαζί τους. Στη θέα μιας ολόσωμης φωτογραφίας μιας εύσωμης εκ των χρηστών μας από την πίσω όψη, με string χαμένο μες στην κυτταρίτιδα, οι φίλες της χαιρέκακα ή ειλικρινά θα τη συγχαρούν για τα κάλλη της, οι δε άντρες φίλοι της θα σχολιάσουν «Κ…άρα», χωρίς να γίνονται συγκεκριμένοι αν εννοούν το μέγεθος ή την ομορφιά του συγκεκριμένου σημείου του σώματος. Και στις δύο περιπτώσεις σίγουρα, η χρήστης των sm του παραδείγματός μας, θα νοιώσει υπέροχα, αφού επιβεβαίωσε το άπαν διαδικτυακό της σύμπαν πόσο τέλεια είναι… Οπότε την επόμενη μέρα, δεν θα έχει κανένα απολύτως πρόβλημα για να περπατάει ανέμελη στη δημόσια πισίνα ή να παίζει ρακέτες στην παραλία, με το τέλεια εφαρμοσμένο στο σώμα της μαγιό…
Στην περίπτωση των ανδρών – χρηστών των sm, ευτυχώς γίνεται και αλλιώς… Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ωστόσο, θεωρείται πως έχουν αδρανοποιήσει από την ενεργό πολιτική τη νεολαία, για τους λόγους που εξηγήσαμε. Δε χρειάζεται ούτε να ψηφίζουν, ούτε να μετέχουν σε πολιτικά γεγονότα, αφού ό,τι έχουν να πουν, το κάνουν διαδικτυακά.
Στην περίπτωση των γυναικών – χρηστών αντίθετα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι μια επικίνδυνη ψευδαίσθηση ομορφιάς. Ή ίσως απλά ψευδαίσθηση, κι όχι επικίνδυνη, γιατί δεν είναι κακό να αισθάνεται κανείς όμορφα με τον εαυτό του. Αρκεί βέβαια, να έχει ελάχιστη γνώση της αντικειμενικής αισθητικής αξιολόγησης.
Κλείνοντας, απολαύστε ομορφιά: