Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στα Γιάννενα την περασμένη εβδομάδα και η εξαγγελία για την προώθηση προς υλοποίηση του πολυπόθητου οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά, φαίνεται πως μοίρασε χαμόγελα αλλά και προβληματισμό στην τοπική κοινωνία μιας και το εν λόγω έργο “λιμνάζει” επί χρόνια.
Από τον πρώτο όροφο του μεγάρου της Περιφέρειας Ηπείρου, την ανακοίνωση έκανε πρώτος ο Υπουργός Υποδομών κ. Καραμανλής λέγοντας πως ήρθε η ώρα να γίνει ένα έργο εμβληματικό στην Ήπειρο.
Το έργο Ιωάννινα-Καλπάκι-Κακαβιά, 70 χιλιομέτρων, θα δημοπρατηθεί εντός του 2022 και σε συμφωνία με τον Περιφερειάρχη έρχεται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών (ξανά), χαρακτηρίζεται ως εθνικό έργο και θα υλοποιηθεί γιατί έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027, γιατί έγινε επιτέλους επιλέξιμο, όπως είπε ο Υπουργός.
Το έργο αυτό, η αλήθεια είναι, ότι θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της περιοχής και τη διασύνδεση της χώρας με τα Δυτικά Βαλκάνια και ειδικότερα τις Δαλματικές Ακτές, αλλά μέχρι τότε υπομονή. Αν όλα πάνε βάσει χρονοδιαγράμματος και δεν υπάρξουν περίεργες καθυστερήσεις ή ανατροπές, το 2023 θα πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες. Αλλά μέχρι τότε ας δούμε τι προδιαγραφές θα έχει το έργο, τι θα κατασκευαστεί και πόσο θα κοστίσει….
Η ακτινογραφία του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά
Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το ypodomes.gr, αυτό που έχει τώρα σημασία, είναι πως θα προχωρήσει γρήγορα η ωρίμανση του έργου για να μπορέσει να δημοπρατηθεί.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ypodomes.com, αυτό που έχει αποφασιστεί να κατασκευαστεί είναι ένας άξονας με 1+1 λωρίδα και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Το συνολικό πλάτος του δρόμου θα είναι 12,5 μέτρα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όταν θα ολοκληρωθεί ο δρόμος, θα είναι μια διαπλατυσμένη εθνική οδός που θα καλύπτει με σύγχρονα χαρακτηριστικά τις ανάγκες των οδικών μετακινήσεων, τόσο στον Νομό Ιωαννίνων όσο και στη σύνδεση με την Αλβανία. Προς το παρόν δεν προβλέπεται στηθαίο ασφαλείας ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας.
Στο υπουργείο Υποδομών με την παραλαβή των μελετών από την Περιφέρεια Ηπείρου, θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί η μελετητική ωρίμανση του έργου.
Στο τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά δεν υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι. Αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί μια συνολική επικαιροποίηση για να μπορέσει στο σύνολο του το έργο να εγκριθεί περιβαλλοντικά.
Ειδικότερα στο τμήμα αυτό έχουν κατά τόπους κατασκευασμένα τμήματα όπου έχει γίνει διαπλάτυνση του υφιστάμενου οδοστρώματος. Στο σύνολο του άξονα θα υπάρχει πρόβλεψη για μελλοντική διαπλάτυνση εφόσον οι καθημερινές ροές αυξηθούν.
Σημαντικό στοιχείο είναι πως ο άξονας θα έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου στον οποίο προβλέπονται 14 ανισόπεδοι κόμβοι.
Ο δρόμος θα ξεκινά με σύνδεση με ανισόπεδο κόμβο στην Εγνατία Οδό. Οι υπόλοιποι κόμβοι έχουν προβλεφθεί να κατασκευαστούν στις εξής θέσεις: Κοσμηρά-Ασβεστοχώρι, Γραμμενοχώρια, Πασσαρώνος, Ζίτσας, Καρυές, Καλπάκι, Δολιανά, Ραβένια, Βήσσανη, Δελβινάκι, Ζάβροχο, Κτίσματα, Κακαβιά.
Μέσω ΕΣΠΑ η χρηματοδότηση
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη συμπεριλάβει την κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά στα προς ένταξη έργα του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 240 εκατ. ευρώ. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι κονδύλι θα υπάρξει και για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις για την απόδοση τμημάτων στο Δημόσιο για την κατασκευή του δρόμου.
Η προετοιμασία της μελέτης θα ξεκινήσει με την πρόσληψη συμβούλων για να μπορεί το έργο να τρέξει πιο γρήγορα και να φτάσουμε στην έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης, τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και την τελική έγκριση από την Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ αλλά και τις αρμόδιες διευθύνσεις των Βρυξελλών.
Επί της ουσίας η προετοιμασία με ένα έργο το οποίο έχει ρεαλιστικά χαρακτηριστικά, θα βοηθήσει στο να δοθεί σύντομα το πράσινο φως από την Κομισιόν.
Δεν είναι τυχαίο πως και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατά την επίσκεψη τους στα Ιωάννινα επέμειναν στην ορθή διαστασιολόγηση του άξονα προκειμένου το έργο να μπορέσει να υλοποιηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια.
Μεγάλος στόχος είναι εντός του 2022 να προκηρυχθεί το έργο και το 2023 να πέσουν οι υπογραφές και να πάρουν τον λόγο οι μπουλντόζες. Για το έργο αναμένεται να δώσουν “μάχη” όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας.