Ξεκαθαρίζει το τοπίο της διαχείρισης απορριμμάτων στην Ήπειρο με τροπολογία που κατέθεσε το Υπουργείο Ανάπτυξης σε σχέδιο νόμου και αναγνωρίζεται πλέον πως ο ΦΟΔΣΑ είναι ο αυτοδίκαιος διάδοχος της κατάστασης που διαχειρίστηκε η Περιφέρεια όσο δε λειτουργούσε το όργανο των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ.
Στο σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση παρ. 5 του άρθρου 1 Οδηγίας (ΕΕ) 2017/952 του Συμβουλίου 29κ Μαΐου
2017 για τροποποίηση Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1164…» το άρθρο 9 φέρει τίτλο “Συμβάσεις Σύμπραξης του ν. 3389/2005 για υλοποίηση έργων διαχείρισης απορριμμάτων αρμοδιότητας Φο.Δ.Σ.Α. Προσθήκη παρ. 3α άρθρο 246 του ν. 4555/2018” με το οποίο το Υπουργείο Ανάπτυξης, έρχεται να βάλει τέλος στο αλαλούμ που προκάλεσε η εμπλοκή της Περιφέρειας Ηπείρου, στη διαχείριση των απορριμμάτων στην Ήπειρο.
Πλέον απαιτείται κίνηση του ΦΟΔΣΑ για να διεκδικήσει να πάρει τις υποδομές της διαχείρισης των απορριμμάτων και διαπιστωτική πράξη του συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Το επίμαχο άρθρο
Είναι σαφής και ξεκάθαρη και δεν επιδέχεται καμίας αμφισβήτησης η συγκεκριμένη τροπολογία. Στέλνει ένα σαφέστατο μήνυμα στον Περιφερειάρχη Ηπείρου αλλά και στους αυτοδιοικητικούς του πρώτου βαθμού πως ως τώρα, στήριζαν τις επιλογές του και τις πειρατίες του στις αρμοδιότητες της διαχείρισης των απορριμμάτων: τη λειτουργία των ΣΜΑ και τη μεταφορά του υπολείμματος.
Ξεκάθαρη και σαφής είναι η επιθυμία της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ανάπτυξης εν προκειμένω, για το ποιος θα διαχειρίζεται τα απορρίμματα στη χώρα: ό,τι επιτάσσει η ελληνική νομοθεσία, λέει σήμερα με τη συγκεκριμένη τροπολογία και αυτό είναι η πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση, με τις εξαιρέσεις των διαβαθμιδικών ΦΟΔΣΑ που συγκροτήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια λόγω ιδιαιτεροτήτων και συνεχίζουν να υφίστανται.
Στην τροπολογία και στο άρθρο 9 αναφέρεται πως οι Συμβάσεις Σύμπραξης του ν. 3389/2005 (Α’ 232), που αφορούν την υλοποίηση έργων διαχείρισης απορριμμάτων αρμοδιότητας Φο.Δ.Σ.Α. και βρίσκονται στο στάδιο λειτουργίας των εγκαταστάσεων, εφόσον ο αντισυμβαλλόμενος του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης δεν είναι ο οικείος Φο.Δ.Σ.Α. αλλά τρίτος φορέας, δυνάμει προγραμματικής σύμβασης του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), η οποία έχει συναφθεί για λόγους που ανάγονται στην έλλειψη διοικητικής και τεχνικής επάρκειας του Φο.Δ.Σ.Α., αναλαμβάνονται εξ ολοκλήρου από τον τελευταίο, με υπεισέλευσή του στο σύνολο των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη Σύμβαση Σύμπραξης, υπό τους όρους της παρούσας. Η υποκατάσταση επέρχεται αυτοδίκαια, με διαπιστωτική πράξη του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αφού έχει προηγηθεί γραπτό αίτημα εκ μέρους του ενδιαφερόμενου Φο.Δ.Σ.Α. Απομένει επομένως στη φάση αυτή, να πάρει τη σχετική απόφαση ο Αναγκαστικός Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων Ηπείρου.
Εφόσον συντρέχουν οι ως άνω προϋποθέσεις, η έκδοση διαπιστωτικής πράξης είναι υποχρεωτική για τη Διοίκηση εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την υποβολή του σχετικού αιτήματος του Φο.Δ.Σ.Α. Με τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, οι προηγηθείσες προγραμματικές συμβάσεις λύονται αυτοδικαίως και οι Φο.Δ.Σ.Α. καθίστανται διάδοχοι των τρίτων φορέων στις Συμβάσεις Σύμπραξης και οι αντισυμβαλλόμενοι των Ιδιωτικών Φορέων Σύμπραξης, υπεισέρχονται στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτές. Οι τρίτοι φορείς υποχρεούνται να παραδώσουν αμελλητί στους Φο.Δ.Σ.Α. κατά χρήση, τις εγκαταστάσεις που διαχειρίζονται σύμφωνα με τις Συμβάσεις Σύμπραξης, τα περιουσιακά στοιχεία και τους λογαριασμούς που εξυπηρετούν τις εγκαταστάσεις και αποπληρωμή τους, συντάσσοντας σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής”.