Κλαυθμός και οδυρμός συνοδεύει τις τελευταίες ώρες τον ήχο του τρένου που μετά από μέρες σιγής, λόγω της τραγωδίας των Τεμπών και της διακοπής των δρομολογίων, ακούγεται μακρινός από εδώ, από την Ήπειρο.
Οιμωγές αντιπολιτευτικές και… πολιτικές κατάρες για τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, επειδή, λέει, έσβησε μιας δια παντός, την ελπίδα για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, μιλώντας σε μια τηλεοπτική εκπομπή! Μπόλικη υποκρισία, σκόπιμη άγνοια και μικροπολιτική εκμετάλλευση ενός έργου που καμία κυβέρνηση στη μεταπολιτευτική Ελλάδα, δεν εννόησε πραγματικά ότι θα το δρομολογήσει. Από τις πρώτες υποσχέσεις του Ανδρέα Παπανδρέου, μέχρι την απότομη άρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, έχουν περάσει 40 ολόκληρα χρόνια! Και ξαφνικά ένος Πρωθυπουργός, με το έτσι θέλω, σβήνει τα όνειρα των Ηπειρωτών να ταξιδέψουν μέσα σε βαγόνι; Ας σοβαρευτούμε, ασφαλώς και δε γίνεται αυτό, αλλά ρεαλιστικά ξεκαθαρίζεται σήμερα πως δε μπορεί να είναι στις άμεσες προτεραιότητες της χώρας, ένα έργο που θα ξεπεράσει κατά πολύ το 1 δισ. ευρώ, στο κατασκευαστικό του κόστος, για το δύσκολο τρύπημα της Πίνδου. Όμως, ο Κ. Μητσοτάκης δικαίως πρέπει να πληρώσει πολιτικά για την κοροϊδία που στελέχη της κυβέρνησής του και μέλη της παράταξής του, μοίρασαν απλόχερα τους τελευταίους μήνες, γύρω από το συγκεκριμένο έργο και τις αναμενόμενες υποτίθεται, προεκλογικές εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για το εν λόγω έργο.
Η τελευταία συζήτηση
Η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου είναι κατ’ αρχάς, πάγιο και διαχρονικό αίτημα του Τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ αλλά πλην αυτού, ελάχιστοι άλλοι το έχουν διεκδικήσει σθεναρά και τεκμηριωμένα.
Ας δούμε όμως, από πού ξεκίνησε η τελευταία συζήτηση για τη σιδηροδρομική Εγνατία.
To Σεπτέμβριο του 2021 σε εκδήλωση για την άφιξη του Connecting Europe Express, οι ελληνικές αρχές ακούν την προτροπή «Επενδύστε στον σιδηρόδρομο» από Ευρωπαίους αξιωματούχους. Η ανάγκη διασύνδεση της χώρας μας με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών μονοπώλησε τις συζητήσεις, ενώ για πρώτη φορά η Σιδηροδρομική Εγνατία, που θα ενώνει σε ράγες την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα, μπήκε στην ατζέντα με τις ευχές της Κομισιόν, διαβάζουμε στο ρεπορτά του ot.gr. «Θα θέλαμε να δούμε την υλοποίηση συνδέσεων και πέρα από τον βασικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τη σύνδεση της Αθήνας με την Πάτρα. Θέλουμε να δούμε να υλοποιείται η σύνδεση με την Αλεξανδρούπολη και τα 6 βασικά λιμάνια της χώρας, καθώς και μέχρι την Ηγουμενίτσα. Επίσης, ενδιαφερόμαστε ο σιδηρόδρομος να περάσει τα σύνορα προς τη Βουλγαρία και την Κεντρική Ευρώπη. Έχουμε πολλά βήματα να κάνουμε και απαιτείται μακροχρόνια δέσμευση και αφοσίωση» είπε στο πλαίσιο της συζήτησης ο εκπρόσωπος της DG Move.
Παράλληλα, δημοσιεύεται στον τύπο εκείνες τις μέρες πως ο ΟΣΕ ξεκινά μελέτες για τη νέα γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα. H γραμμή θα φέρει για πρώτη φορά το τρένο στην Ήπειρο. Για τις μελέτες υπάρχει εγκεκριμένη χρηματοδότηση 20 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα δε με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί από τον ΟΣΕ, ως τα τέλη του 2022 θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί των μελετών. Η ολοκλήρωση τους εκτιμάται στο πρώτο τρίμηνο του 2025.
Εν τω μεταξύ, με πρωτοβουλία κυρίως του Γιώργου Ζάψα, στην Ήπειρο, το Περιφερειακό Συμβούλιο απασχόλησε ξανά και ξανά το θέμα και με εμφανή τη ραθυμία… του Περιφερειάρχη Ηπείρου να παραδεχτεί την αναγκαιότητα του έργου, από το Μάιο του 2020, αρκετά πριν τις ανακοινώσεις των Ευρωπαίων δηλαδή, το σώμα καταλήγει σε ψήφισμα με αίτημα να ενταχθεί στους σχεδιασμούς των επόμενων χρηματοδοτικών προγραμμάτων. “Η γραμμή Ηγουμενίτσα Γιάννενα Καλαμπάκα είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένη και στις 31 Μαΐου η ομάδα εργασίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα κάνει πρόταση για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις του επόμενου ΕΣΠΑ 2021-2027. Σε αυτή την κουβέντα πρέπει να μπει η Ήπειρος” τόνισε ο κ. Ζάψας, δίνοντας και ένα πλαίσιο ευρύτερης διεκδίκησης (πανηπειρωτικοί σύλλογοι αποδήμων, επιτροπή διεκδίκησης κτλ).
Ο καιρός περνά και την άνοιξη του 2022, ένα χρόνο νωρίτερα δηλαδή, από την κυβέρνηση ανακοινώνεται πως προχωρά η μελετητική ωρίμανση της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, αλλά μόνο στο ανατολικό της κομμάτι! Με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το τμήμα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τη Νέα Καρβάλη, έργο μήκους 174 χλμ. περίπου.
Κι αυτό την ώρα που για το δυτικό τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, το Υπουργείο Υποδομών, έχει εξασφαλισμένο από την ΕΕ το 50% της χρηματοδότησης για τις μελέτες του έργου αλλά… ψάχνεται για να βρει το άλλο μισό, συγκεκριμένα 7,5 εκατ. ευρώ, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός!
Στο θέμα επανέρχεται μετά τις αρνητικές εξελίξεις, ο Γιώργος Ζάψας τον Αύγουστο του 2022 και ζητά νέο ψήφισμα για την απαίτηση της χρηματοδότησης. “Η αρνητική απάντηση του Υφυπουργού ΥΠΑΝΕ κ. Ιωάννη Τσακίρη σε κοινοβουλευτική ερώτηση των τεσσάρων Ηπειρωτών βουλευτών-τριών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επιβεβαιώνει τις ανησυχίες μας για την τύχη που επιφυλάσσει η κυβέρνηση στο έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου” λέει τότε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του περιφερειακού συμβουλίου.
Οι ερωτήσεις του Γ. Ζάψα προς τον Περιφερειάρχη Ηπείρου είναι αλλεπάλληλες. “Θα τα δώσει τα 7,5 εκατ. ευρώ ο Καραγιάννης;” (σ.σ. ο Υφυπουργός Υποδομών) ρώτησε πολλές φορές ο επικεφαλής του “Κοινού των Ηπειρωτών”. Ο “γαλάζιος” Περιφερειάρχης Ηπείρου καλύπτει πάντοτε με ψέματα… τον Υφυπουργό Υποδομών, μέχρι την τελευταία φορά που στο Περιφερειακό Συμβούλιο μπέρδεψε και τον εαυτό του με τα πολλά ψέματα σχετικά με τα 7,5 εκατ. ευρώ… και δήλωσε πως εξαγγελίες για το σιδηρόδρομο θα κάνει ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την έλευσή του στα Γιάννενα – αυτή η επίσκεψη αναμένεται από τον Φεβρουάριο αλλά συνεχώς αναβάλλεται.
Εκείνες τις μέρες, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ITV ο Υφυπουργός Υποδομών Γ. Καραγιάννης λέει το ίδιο με τον Περιφερειάρχη: ο Πρωθυπουργός θα κάνει ανακοινώσεις για το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου. Τι αναμενόταν να πει; Ότι η κυβέρνηση θα αναλάβει την χρηματοδότηση στο εθνικό σκέλος της επικαιροποίησης της μελέτης για τη σιδηροδρομική σύνδεση, που θα αποτελέσει και τη βάση εκκίνησης για την υλοποίηση του έργου. Εν αναμονή μιας πρωθυπουργικής εξαγγελίας 7,5 εκατ. ευρώ! Τεράστιο δώρο για την Ήπειρο!
Κι αν έρθει
Είναι άγνωστος ο λόγος που ο Κ. Μητσοτάκης στην προχθεσινή τηλεοπτική του συνέντευξη, έριξε “άκυρο” στους Ηπειρώτες, λέγοντας πως η Σιδηροδρομική Εγνατία μέχρι την Ηγουμενίτσα, εντάσσεται μόνο στην επιστημονική φαντασία… Έλειψαν από την κυβέρνηση της ΝΔ, σε προεκλογικό μάλιστα χρόνο, 7,5 εκατ. ευρώ; Δε νομίζω. Απλά δεν είναι στους σχεδιασμούς της ΝΔ αυτό το έργο. Δεν το πιστεύει.
Απλά ίσως, σε μια… κρίση ειλικρίνειας, ο Πρωθυπουργός θέλησε να πει αυτό που και ο Υπουργός Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Σπίρτζης είχε δηλώσει το 2016 από τα Γιάννενα: ότι το έργο αυτό είναι ασύμφορο, δύσκολο και δε μπορεί να αποτελεί εθνική προτεραιότητα. Στην επόμενη επίσκεψή του βέβαια, ο Συριζαίος Υπουργός, τα είχε μαζέψει…
Είμαι βέβαιος πως μετά το σάλο… των τελευταίων ωρών, ο Κ. Μητσοτάκης, ερχόμενος στα Γιάννενα, στις αρχές Απριλίου, σύμφωνα με την τελευταία ανεπίσημη ενημέρωση, θα φανεί γαλαντόμος και θα δώσει τα 7,5 εκατ. ευρώ που υπολείπονται για την ολοκλήρωση των μελετών. Αυτό τι θα σημαίνει όμως, εκτός από την ικανοποίηση του κομματικού ακροατηρίου του και από το… τάπωμα των πολιτικών αντιπάλων της ΝΔ; Ότι θα δρομολογηθεί το έργο; Όχι βέβαια, απλά το ελληνικό κράτος θα ξοδέψει 7,5 εκατ. ευρώ για την επικαιροποίηση παλιών μελετών που θα αφεθούν να ξαναπαλιώσουν… και σε μερικά χρόνια, θα κάνουμε ξανά την ίδια κουβέντα, χωρίς το έργο του τρένου να πλησιάζει και τότε την Ήπειρο.
Τέτοια μεγάλα έργα δε μπορεί να γίνονται αντικείμενο φθηνής, ανούσιας προεκλογικής αντιπαράθεσης. Οφείλουν οι παράγοντες της Ηπείρου να απαιτήσουν, με μια γροθιά, τη δέσμευση της Αθήνας για την δρομολόγηση του έργου, έτσι που να μη γινόμαστε ιθαγενείς στους οποίους προεκλογικά τα κόμματα κουνάνε καθρεφτάκια και σφυρίζουν σαν τρένα…